LESERINNLEGG: Nye Veier vil bygge E134 med fire felt og 110-fartsgrense

bil ratt speedometer

NRK melder at Nye Veier mener de kan bygge ny 4 felts motorvei mellom Sandvika i Oslo og Bergen på E134 med 110 Km/t fartsgrense for mellom 120 og 150 milliarder kroner. Noe som kan høres mye ut, noe det også er.

Av Svein Arne Grønnevik, Demokratene i Bergen.

Men satt i perspektiv, kan en finansiere bygging av denne strekningen direkte fra statsbudsjettet på drøye 2 år om en brukte de 65 Milliardene MDG vil ta fra Oljefondet(Våre fremtidige pensjoner) for å gi til såkalte klimatiltak i regi av FN. Klimatiltak som i praksis betyr sponsing av rike despoter i Nord Afrika og Midtøsten. Plusser vi på 30 av de 40 milliardene staten skusler bort i såkalt u-hjelp og “lån” som også er sponsing av rike despoter, kan en slik veistrekning være betalt over Statsbudsjettet på 1,5 år!

Demokratene har alltid ment at det er på tide at vi får samme veistandard mellom de største byene fra nord til sør og øst til vest i Norge som det de har ellers i Europa. Norsk veistandard er en skam. Vi er angivelig rikest, men har desidert dårligst tog/veinett i Europa. Å bygge gode 4 felts stamveier nå mens vi har oljepengene, er å bygge veier for en fremtid vi kanskje ikke har økonomi til å bygge dem. Da trenger vi bare penger til vedlikehold når oljekrana stenger og/eller når globallistene og klimatullingene har tappet oljefondet.

Les også:  Høy skredfare i Norge: – Mange er nervøse nå

Hvordan finansiere den nødvendige vegbyggingen? Som beskrevet i innledningen er et alternativ. Vi kaster også bort flere 10-talls Milliarder hvert år på totalt unyttige ting i EU og FN regi. Mitt poeng er at det ikke trenger å koste en krone ekstra for bilistene om vi går ut av EØS avtalen og blir mer kritisk til pengebruken I FN regi. Nåværende regjering vedtok I 2015 at E134 skulle bli den nye stamveien mellom øst og vest. Enda er det ikke løftet en finger for å ruste opp E134 til en standard som er en stamvei i 2020 verdig. Bare tomprat som med tidligere globalistpartier. Ingen handling uansett om det er Ap, H, V, Sp, Frp eller Krf i Samferdselsminister-stolen.

Les også:  Kjetil André Aamodt blir programleder i «Familiens ære» på NRK

Norge trenger også et bedre stamveinett for at distriktene skal kunne opprettholde nok arbeidsplasser til at småbyer, bygdebyer og bygder kan fungere uten at kommuner må tvangssammenslåes. Byene fortettes, så distriktsnorge blir mer attraktive for folk å flytte til. Skal det kunne skje må distriktene ha flere arbeidsplasser som produserer verdier for Norge. Da må vi også ha en infrastruktur som gjør det lønnsomt å etablere flere bedrifter i distriktene. Bruker vi oljepengene på en fornuftig måte og bygger ut infrastrukturen i Norge, kan en faktisk bygge ny 4 felts motorvei langs E6 fra Oslo til Kirkenes finansiert over statsbudsjettet på en 5-6 år! 

Les også:  Statnett legger verdens lengste strømkabel fra Norge til England

Dette betyr I korthet ut på at om Nye Veiers kalkyle ble inkorporert i Demokratenes ønske om økt satsing på vei uten at det koster bilistene en krone, kunne en bygge ny 4-felts motorvei mellom Oslo og Bergen langs E134, ny 4-felts motorvei langs E6 fra Oslo til Kirkenes og ferdigstillelse av eksisterende planer for E39 finansiert over statsbudsjettet over en 10 års periode rundt regnet. 

Urealistisk sier du? Ja, om en skal fortsette å sløse bort nordmenns skattekroner I utlandet slik det har vært gjort de siste 50 årene. Men svært så realistisk om en gjør som Demokratene ønsker og bruker våre skattepenger til å finansiere fremtidens infrastruktur mens vi fremdeles har råd. Og det uten å røre viktige oppgaver som helsevesen, eldreomsorg eller skole etc. i Norge.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.