Etter en god utvikling i 2023, viser barometeret tegn til noe mer ruskevær, opplyser Sparebank 1 Nord-Norge. Konjunkturbarometeret for Nord-Norge har siden 1995 vært en viktig kilde til økonomisk kunnskap om Nord-Norge.... Les mer »
1. desember har Øivind Holthe sin første dag i en nyopprettet stilling som kommunikasjonsrådgiver i SpareBank 1 Nord-Norge i Bodø. Holthe vil tilhøre konsernets kommunikasjonsavdeling i Tromsø, men ha kontorsted i bankens... Les mer »
Alle som har vært på en julekonsert med Eva Weel Skram de siste årene, husker hennes nydelige tolkning av «Nordnorsk Julesalme». Låten har levd sitt eget liv gjennom flere år med improvisasjon,... Les mer »
Vinteren er i anmarsj, og tiden er inne for å skifte dekk. Men vet du hva reglene er? I de nordligste fylkene, Nordland, Troms og Finnmark, er det krav om minimum 3... Les mer »
– Sykehus og helsetilbud i Nord-Norge kan ikke endres på uten at det blir sett i sammenheng med beredskap, sikkerhet, bosetting og forsvarsevne. Det sier gruppeleder for Arbeiderpartiet i Nordland fylkesting, Elin... Les mer »
Den sikkerhetspolitiske situasjonen har endret seg totalt etter Russlands invasjon av Ukraina. Norge har levd i fred i nesten 80 år og de siste 30 år har trusselnivået vært gjennomgående lavt. Dette... Les mer »
Den populære debattarenaen Lytring får én million kroner fordelt over tre år. Fylkesråd Linda Helén Haukland sier det er viktig å legge til rette for fri og uavhengig samfunnsdebatt. Lytring ble etablert... Les mer »
Nordlands stortingsrepresentant Siv Mossleth, fra Senterpartiet, går til Stortingets helsekomite. Nordland har etter valget i 2021 ikke vært representert i helsekomiteen – frem til nå. Når Erling Sande mandag ble utnevnt til... Les mer »
Det finnes mange spennende historier om båter og båtfolk i Nord-Norge. I en helt ny bok presenteres et bredt mangfold av disse. Forfatter Ronny Trælvik er nå klar med sin syvende bok... Les mer »
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima... Les mer »