1 av 3 vinterlagrer båten på vannet. – Da er det ekstra viktig med gode forberedelser, så du ikke får dyre skader å ta hånd om.
Det sier fagsjef på båt i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen, om tallene som kommer fram i en ny undersøkelse Norstat har gjort for selskapet.
– Selv om det ikke er båtsesong, kan du ikke glemme båten. Spesielt ikke hvis den lagres på vannet. Du må sikre den skikkelig mot vær og vind og se til den regelmessig helt fram til våren, sier Wold Gaulen.
Slik vinterlagrer nordmenn båten sin:
- Opplag – 39 prosent
- Hagen – 28 prosent
- Havn uten vakthold eller kameraovervåking – 17 prosent
- Havn med organisert vakthold – 8 prosent
- Havn med kameraovervåking, men uten vakthold – 7 prosent
(Kilde: Frendeundersøkelsen)
Vanskelig å finne opplagsplasser
Bransjebåtforbundet i Norge, Norboat, anslår at det finnes rundt 1 million fritidsbåter langs kysten vår.
– Mange har problemer med å finne egnet opplagsplass på vinterstid på grunn av politiske interesser for utbygging i strandsonen. Da er det helt naturlig at båtfolket må bruke andre metoder, sier Thomas Nicolai Bjønness i Norboat.
– Det er også store geografiske forskjeller på typen båt og størrelse, som igjen legger føringer for hvilke muligheter eierne har utenom sesongen, sier Bjønness. Jo større båten er, jo dyrere er det å lagre båten på land om vinteren. Derfor velger mange vinterlagring i boblehavn, som betyr at innredninger i sjøen sørger for at havnen holdes isfri gjennom vinteren.
Det er ingenting i veien for å vinterlagre båten på vannet, men det krever litt av deg som eier.
– Det er ditt ansvar at båten, motoren og alt utstyret blir vinterlagret på en måte som gjør at det ikke tar skade, og at du sjekker innom regelmessig, sier Edmond Wold Gaulen i Frende.
Dette er de typiske vinterskadene
Ødeleggelser som kan oppstå i løpet av en vinter på vannet er for eksempel skader på drev, drevbelger og knuteledd.
– Derfor må du følge med og sette i gang nødvendig vedlikehold når det trengs, sier fagsjefen i Frende.
Norboat kjenner godt til skadene båteiere møter etter vinterlagring på vannet.
– Det er utfordringer knyttet til vanninntrengning og frostsprengning i båten, men også i glassfiberlaminater, sier Thomas Nicolai Bjønness. Dette skjer gjerne hvis båten lagres på vannet, siden komposittbåter over tid tiltrekker seg vann i laminatet.
– Med det i tankene er det best for laminatet å få tørke på land gjennom vinteren, mener Bjønness.
28 prosent sier også i Frendeundersøkelsen at de lagrer båten i egen hage.
– Det tryggeste for båten din er å lagre den på land, gjerne hos profesjonelle aktører. Da slipper du problemer og du får hjelp til eventuelt vedlikehold gjennom vinteren. Men det koster og hvis du vet hva du skal se etter og følger godt med gjennom vinteren bør det gå fint å lagre båten i hagen din også, sier Edmond Wold Gaulen.
Hva sier forsikringen?
– Selv om båten ikke er i bruk gjennom vinteren må den være forsikret. Det gjelder enten den er på land eller ligger i vannet. Vi ser også at mange som har båten i hagen eller usikret havn opplever tyverier i løpet av vinteren. Det blir en kjip start på neste båtsesong, sier han.
Wold Gaulen understreker at de som lagrer båten i hagen må huske å sjekke jevnlig om det er kommet regnvann i motorrom.
– Det er ikke nok å bare se på båten om vinteren. Du må gå om bord og sjekke at alt er ok. Det er unntak på båtforsikringer hvis du får skader på grunn av frost og nedbør, sier Frende-eksperten.
Vinterlagring på land:
- Ta opp båten og vask rent inn- og utvendig.
- Du sparer mye arbeid ved å fjerne groe og skjell med en gang.
- Husk å tørke opp vann.
- Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
- Kjør motoren i ferskvann, gjelder også innenbordsmotorens sjøvannsystem.
- Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
- Skift gjerne motorolje og oljefilter.
- Fyll opp drivstofftanken.
- Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
- Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
- Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett. Bunnventiler kan gjerne stå åpne når båten står på land.
- Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt koble fra batteri.
- Kontroller brannslukningsutstyr, sikkerhetsutstyr og pyroteknisk utstyr, pass på utløpsdato.
- Ta gjerne utstyret med på land og lagre frostfritt.
- Ta på land verdisaker.
- Tøm båten for puter og annet som er utsatt for jordslag.
- Installer en frostvakt for å holde lunk i lugar og motorrom.
(Kilde: Redningsselskapet)
Vinterlagring på sjøen:
- Tøm septikk og ferskvannstanker.
- Fyll frostvæske i toalett og vannlåser.
- Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
- Skift gjerne motorolje og oljefilter.
- Fyll opp drivstofftanken. Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
- Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
- Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett.
- Vask rent inn- og utvendig. Husk å tørke opp vann.
- Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
- Bruk gjerne “fuktsluker”, eller vedlikeholdsvarme.
- Båten bør, hvis mulig, dekkes til med presenning. Husk at presenningen bør spennes opp slik at snø og vann renner av.
- Gå over alle fortøyninger, sjekk innfestinger og pullerter.
- Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt kople fra batteri. Ikke hvis du har automatisk lensepumpe.
- Hold jevnlig tilsyn med båten gjennom hele vinteren.
(Kilde: Redningsselskapet)