Solo – Norges sprekeste 90-åring

ringnes

Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.

Tønsberg Bryggeri var første bedrift som startet produksjon og salg av Solo i Norge i 1934. Solo kom til Norge fra Valencia i Spania og resepten besto av et appelsinkonsentrat som ble markedsført som «Naranjito Solo», på norsk oversatt til  «appelsin alene». Det vil si at det var et et konsentrat basert på kun appelsiner.

Rikskjendis
Etter oppstarten hos Tønsberg Bryggeri, ble den gule brusen norgesberømt og etter hvert tappet på flaske i de fleste deler av landet. Solo ble brusen hele landet kjente til. Dette skyldes ikke minst den aktive og profesjonelle bruken av reklame.

Les også:  Den nye trendgrønnsaken: Brokkolini

– Med konsepter som «Gult er kult», «Olos», «Soon to be world famous» til dagens «Go Solo» – har brusen blitt en favoritt for flere generasjoner, sier Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen.

Påskefavoritt
Selv om Solo er en favoritt hele året, har den gule, friske brusen en spesielt sterk posisjon i påsken.

-Det har nok å gjøre med at påsken er tiden hvor mange for alvor ønsker solen og lysere dager velkommen tilbake. Ikke bare assosieres navnet med sola, men den gule fargen og appelsinsmaken er for mange selve smaken av påske. Det er i denne konteksten at Solo har etablert seg som den ubestridte påskebrusen i Norge, fortsetter Ida.

Les også:  3 av 10 planlegger bilferie i Norge i sommer

Solo Super
Hun forteller at det konsumeres rundt syv millioner liter Solo i og rundt påske. – Dette utgjør mer enn 20 prosent av årsforbruket til brusen og er et klart bevis på dens urokkelige plass i hjertene til det norske folk.

– De siste par årene ser vi at det er Solo Super, varianten uten tilsatt sukker,  som flest foretrekker. Vi regner med at den kommer til å stå for 60-65 prosent av det totale salget, noe som speiler utviklingen i brusmarkedet for øvrig, legger Ida til. 

Solosjefen røper at de ikke har klart å finne ut hvilken dag i 1934 at Solo ble lansert.

Les også:  3 av 10 planlegger bilferie i Norge i sommer

– Det gjør egentlig ikke så mye. Solo fortjener å bli feiret i hele år, avslutter Ida med et smil.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.