HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn

avinor

Avinor har tildelt kontrakten for å bygge passasjerterminal og enkelte andre driftsbygg på Nye Bodø lufthavn, til HENT AS. Det var etter en lang og grundig evalueringsprosess og sterk konkurranse fra to andre entreprenører, at HENT vant kontrakten.

Dette er den siste store kontrakten som tildeles i dette prosjektet, og har en ramme på 2,4 milliarder kroner (2021-kroner).

Tre ulike aktører leverte tilbud i konkurransen og HENT var den aktøren som oppnådde den høyeste poengscoren i den grundige evalueringsprosessen. Selskapet tildeles derfor kontrakten som entreprenør for terminal og enkelte andre driftsbygg på nye Bodø lufthavn. Kontrakten som er tildelt, er en totalentreprise med samspillskontrakt. Dette innebærer at HENT og Avinor sammen skal detaljere prosjektet og har som mål å bli enige om endelig utforming og kostnad for bygningsdelen av det.

Les også:  Høyre og Frp i Nordland: – Utfordringene med gratis ferjer må løses

– Denne tildelingen er det siste viktige skrittet mot realiseringen av den nye lufthavnen i Bodø. Det var hard konkurranse mellom tre kompetente og dyktige tilbydere, men det var HENT som leverte det totalt sett beste tilbudet målt mot tildelingskriteriene. Nå ser vi frem til å starte samarbeidet med HENT om å bygge en ny, moderne og fremtidsrettet terminal med et regionalt særpreg, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

Tildelingskriteriene, som oppgitt i konkurransegrunnlaget, baserte seg på vurderinger av kategoriene pris, oppgaveforståelse og tilbudt prosjektorganisasjon. – HENT har tilbudt det nøkkelpersonellet som gjennom en grundig og kvalitetssikret evalueringsprosess er vurdert best egnet for gjennomføringen av denne delen av prosjektet.

De har beskrevet hvordan de skal gjennomføre prosjektet på en tillitsvekkende måte, og har en reflektert og realistisk tilnærming til hvordan prosjektet skal arbeide for å redusere det samlede klima- og miljøavtrykket fra byggingen, sier konsernsjefen.

Les også:  Advarer: Norske feriebiler tiltrekker seg innbruddstyver

Signering av kontrakten vil skje umiddelbart etter at klagefristen utløper. Da går kontrakten inn i første fase, som er en optimaliseringsfase. Her jobber Avinor og entreprenøren sammen for å finne de beste løsningene for neste fase.

Når Avinor som byggherre blir enig med entreprenøren om målpris for den delen av prosjektet denne kontrakten omfatter, vil kontrakt for selve byggingen inngås og bygging settes i gang. Den foreløpige tidsplanen har som målsetning at byggingen av terminalbygget skal starte senest 1. april 2025. 

Dette er den siste av de to store kontraktene i prosjektet, og har en ramme på 2,4 milliarder kroner (2021-kroner). Den andre store konkurransen om å få bygge flyside, rullebaner og flyoppstillingsplasser ble tildelt Peab Anlegg AS i juni i fjor. Her er forberedende arbeider i full gang. Det er også denne entreprisen som har ansvaret for å grave byggegropen for den nye terminalen, noe som krever god koordinering og samarbeid mellom alle aktørene i prosjektet.

Les også:  Gratis ferieaktiviteter for barna i Danmark

Den nye lufthavnen skal etter planen stå ferdig og åpne for kommersiell trafikk i løpet av 2029/2030. Kostnadsrammen er på 7,2 milliarder kroner (2022-kroner), hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder mens resten finansieres av staten og et lokalt bidrag fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.