Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret.
Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig, opplyser Avinor.
Erfaringene med fjernstyrt drift er meget gode, og konsernstyret i Avinor besluttet i februar i år å utvide RT-Programmet med 7 nye tårn; Fase 2a i RT-Programmet.
Avinor har kommet til enighet med Kongsberg Defence & Aerospace om en avtale som innebærer kjøp av ytterligere 7 lufthavninstallasjoner (kameraer og annen teknisk infrastruktur), med plan om at de 7 lufthavnene skal settes i operativ drift fra tårnsenteret i Bodø i løpet av 2027.
I avtalen er det også bestilt en lufthavninstallasjon til Nye Bodø Lufthavn. Denne vil bli kontrollert fra et eget operasjonsrom som etableres i tilknytning til ny kontrollsentral som skal bygges på den nye lufthavnen. Nye Bodø lufthavn skal settes i operativ drift i august 2029.
De syv nye lufthavnene er: Båtsfjord, Vadsø, Sørkjosen, Sandane, Mosjøen, Ørsta Volda, Ny lufthavn Mo i Rana.