I løpet av de neste månedene vil over hundre bilister miste nylig påskrudde vinterdekk under fart og skade bilen sin
– Hvert år rykker bilbergere ut for å hjelpe flere hundre fortvilte bileier på tre hjul. På grunn av løse hjulbolter har det fjerde hjulet rullet sine egne veier, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Beregninger Gjensidige har gjort for forsikringsbransjen viser nemlig at nærmere 500 bileiere opplever dette hvert år, de fleste i forbindelse med omlegging til sommerdekk eller vinterdekk. I tillegg er det mange som redder seg i land ved at de oppdager dette rett før hjulet faller av.
– Skjer dette under fart kan de materielle skadene bli store, sier Voll. En slik skade vil variere voldsomt i omfang, men snittskaden ligger på rundt 20.000 kroner. På årsbasis ruller dekk sine egne veier og gjør skade for over 10 millioner kroner.
– Uansett om du skifter dekk selv eller hos en bilforhandler er det viktig å etterstramme hjulbolter etter noen mil. Å miste et hjul under kjøring kan få alvorlige konsekvenser. En ting er de materielle skadene, men hva om en mister styringen og treffer et menneske, advarer Voll.
I følge Gjensidige løsner hjul oftest etter man har skiftet dekk, og det er forhjulene som er mest utsatt. Begynner bilen og riste eller en kjenner vibrering fra rattet, er dette tegn på at noe er galt med hjulene.
– Det er lett å tenke på at en kjøper seg fri via dekkforhandlere og dekkhotell, men det er likevel viktig for alle å etterstramme hjulbolter, avslutter Voll.
Gode råd ved dekkskifte:
- Sjekk at du har nok mønsterdybde – Sommer dekk ha minimum 1,6 mm. Gjensidige anbefaler for sikkerhetens skyld minst 3 mm mønsterdybde.
- Er dekket noen år, er egenskapene betydelig redusert, selv om dekket ser nytt ut.
- Bilen må stå flatt og les bruksanvisningen ved bruk av jekk. Feil bruk kan bli svært kostbart.
- Sjekk luftrykket
- Etterstram mutrene etter ca. 50 km