Nasjonal transportplan i Stortinget mandag: De mellomstore byene er vinnere

ratt subaru

Stortingets transportkomite har levert en innstilling på 400 sider med forslag og merknader til bygging og vedlikehold av jernbane, veg, luftfart og sjøfart de neste 12 årene.

 – Det er de mellomstore byene som er vinnerne i NTP, sier Jon Gunnes. Venstre og regjeringen har gått inn for at staten skal hjelpe flere byer enn tidligere med å gi innbyggerne sine bedre kollektivtrafikk og flere gang- og sykkelveger, understreker Venstres forhandlingsleder i Stortingets transportkomite, Jon Gunnes.

– Mer kollektivtrafikk og flere gang- og sykkelveger er viktig for de mellomstore byene. Og rekken av byvekstavtaler øker satsingen for de mellomstore byene. Målet er bedre byer med grønn, klimavennlig vekst, sier Gunnes.

De nye avtalene er gode nyheter for Kristiansand, Fredrikstad/Sarpsborg (Nedre Glomma), Grenland, Tromsø og Drammensområdet (Buskerudbyen).

Les også:  Samferdselsministeren om bord i første tog til Sverige etter pandemien: – Bruk kollektivtilbudet både i Norge og på utenlandsreiser

I tillegg skal en ny tilskuddsordning dele ut 600 millioner kroner over fire år til slike prosjekt i Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyene Tønsberg, Sandefjord og Larvik.

– Det satses fortsatt stort på avtalene med storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger/Sandnes. For eksempel blir det mye penger til Bybane-bygging i Bergen og t-banebygging i Oslo, sier Jon Gunnes.

Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet vil innføre avgifter på elbiler dyrere enn 600 000 kroner og gjøre dem dyrere å kjøpe. Norsk elbilforening sier at 75% av alle elbilene i dette segmentet vil bli rammet av forslaget. Fjorårets mest solgte elbil var Audi e-tron, med har en prislapp på over 600 000.

Les også:  Eva Kristin Hansen (Ap) ny stortingspresident

– Får de gjennomslag for dette, blir det færre som kjøper elbil. Dette vil være en kraftig svekkelse av elbilsatsingen i de mellomstore byene. Vi ønsker at elbilsatsingen skal fortsette, slik at flere mellomstore byer kan få et like stort elbilløft som det vi ser i Oslo, sier Jon Gunnes.

– Dette er biler som typisk velges av familier som trenger stor plass og lang rekkevidde. Det er også i dette segmentet de fossile bilene forurenser mest.  Så vil dette ramme mange bilkjøpere i Norge, inkludert mange som kanskje tenkte de skulle stemme på Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Jeg tror verken klimaet eller partiene selv er tjent med dette tullete forslaget, sier Jon Gunnes.

Les også:  LESERINNLEGG: Regjeringens svar på transportutfordringene

Ifølge en undersøkelse fra elbilforeningen ville 50% av de som har elbil ikke ville ha kjøpt det i dag hvis det ikke hadde vært fritak for mva og engangsavgift.

– Venstre og regjeringen vil sørge for at bilkjøpere velger el, ikke fossilt, og dermed kan vi ikke kutte ned på el-bilfordelene. Vi må huske på at for personer som bor grisgrendt til vil en ofte være avhengig av en el-bil med rekkevidde på 500 kilometer og oppover. Prisene på slike el-biler vil naturligvis være høye. Skal en også kjøpe en familiebil med god plass i bagasjerommet, og som kan kjøre på norske vinterveier vil også prisen øke, sier Jon Gunnes.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.