I dag lanseres en helt ny Minecraft-verden hvor Stortinget blir dekket i regnbuens farger og elever kan lære mer om Kim Friele og opptakten til den første Pride-paraden.
Microsoft Norge ønsker å bidra med mer læringsressurser knyttet til skeiv kjærlighet og historien om skeives rettigheter og Pride i Norge. Spillet er utviklet i samarbeid mellom Microsoft Norge, organisasjonen Sex og Politikk og Skogliv.
Verdenen kommer med ferdige læringsressurser for flere forskjellige aldersgrupper og klassetrinn, og utgjør flere timer med undervisningsopplegg bestående av filmklipp, tekster og oppgaver som lærerne kan dele med elevene.
Henriette Dolven er utdanningsansvarlig i Microsoft Norge og hun forteller at ideen til verdenen stammer fra samtaler med pedagoger som etterlyste relevant læringsmateriell for å skape samtaler om Pride sammen med barna.
– Vi i Microsoft har mye dialog med lærere på ulike klassetrinn, og tilbakemeldingene vi har fått er at det eksisterer svært lite læringsmateriell rundt Pride og det å være skeiv, forteller Dolven.
– Her tenkte vi at Microsoft, med sine unike undervisningsplattformer, kunne komme inn og være en bidragsyter for å spre kunnskap, og bidra til å fjerne stigma og fremme åpenhet rundt temaet.
Hun håper Pride-verdenen kan bidra til å skape gode diskusjoner og refleksjoner rundt et viktig tema.
– Årets Pride-kampanje hos oss handler om at kjærlighet ikke har noen grenser og at det er viktigere enn noen gang å støtte opp om de skeives rettigheter, over hele verden. Man er den man er, og man har de følelsene man har – og det er det full aksept for, sier Henriette Dolven.
Den ideelle organisasjonen Sex og Politikk har over 11 års erfaring med utvikling av seksualitetsundervisning, og har stått for den pedagogiske delen i Minecraft-verdenen.
Vilde Senje, er teamleder for seksualitetsundervisning hos Sex og Politikk, og forteller at læreplanen etter Kunnskapsløftet 2020 er god når det gjelder Pride og skeivhet. Men hun tror mangelen på undervisning i seksualitet på lærerutdanningene, gjør at lærere må basere undervisningen på egen kunnskap og egne refleksjoner.
– Dette kan være utfordrende. Dette er tematikk man skal føle seg trygg på. Mange er redd for å si noe feil eller fornærme noen. Den typen ressurs som vi har utviklet her er kjempeviktig for klasserom i Norge. Vår erfaring er at lærere ønsker kvalitetssikrede ressurser de kan bruke i undervisningen, og det er nettopp en slik ressurs vi tilbyr her, forteller Senje.
Skogliv har stått bak byggingen og utførelsen i Minecraft.
– Motivasjonen vår i Skogliv har alltid vært å skape trygge arenaer på nett, og bidra til engasjerende måter å lære på. Dette kartet håper vi både gir lærere et godt verktøy til temaet, og kan la barn i alle aldersgrupper bli kjent med det viktige arbeidet som ble lagt ned for å avkriminalisere homofili, sier Tarjei Mo Batalden i Skogliv.
17. maifeiringene til Skogliv under pandemien trakk over 37 000 spillere til digital feiring i Minecraft. Bak Skogliv står Erlend Pilø, Tobias Laundal og Tarjei Mo Batalden.
– Det er stort for oss å samarbeide med Sex & Politikk og Microsoft Norge på et så viktig prosjekt som dette. Vi gleder oss til å se hvordan lærere og elever bruker opplegget, avslutter Batalden.
31. mai, dagen etter lanseringen, vil Microsoft og deres partner Digikon være vert for det som kalles en live lesson, hvor skoleklasser rundt om i hele landet inviteres til å ta del i verdenen.
– 440 klasser har allerede meldt seg på. For noen uker siden gjorde vi dette med en annen verden hvor vi hadde ekstremt mange besøkende, opp mot 12.000 elever fra hele landet samlet i et og samme digitale rom. Dette viser hvor attraktiv slik læring er og hvilken læringsarena en sånn verden kan være, avslutter Henriette Dolven.