En av fem legger ikke om fra vinterdekk til sommerdekk. – Det er skremmende at så mange kjører med vinterdekk om sommeren. Bremselengden blir betydelig lenger og faren for vannplaning blir langt større enn med sommerdekk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
På tampen av sommersesongen i fjor gjorde Dekkimportørenes forening målinger av hvor mange som kjørte med vinterdekk flere steder i landet. De viste at nesten hver tredje bilist i Bergen hadde kjørt på piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. I Trondheim hadde 13,5 prosent vinterdekk. I Haugesund hadde 17 prosent vinterdekk. De siste tre foregående årene er det også gjort tellinger i Oslo og omegn. Prosentandelen har variert fra 18,5 til 25.
– Alt for mange satser på å slite ut sine piggfrie vinterdekk i stedet for å legge om til sommerdekk. Spørsmålet er om de vet at de utsetter seg selv og andre for fare, sier Sødal.
Selv på tørr asfalt i sommertemperatur blir bremselengden betydelig lenger med et vinterdekk kontra ett sommerdekk. Enda verre blir det om veien er våt. Faren for å rett og slett skli ut av veien blir også større med vinterdekk på sommerføre. Sommerdekkene er lagd for nettopp sommerføre og gir kort bremselengde i varmt vær, god stabilitet på veien, god drenering av regnvann og gummi som ikke slites for fort av hardt og grovt underlag.
– De piggfrie vinterdekkene er ment for minusgrader og snø. Derfor kommer de til kort på sommerføre, mener Nils Sødal.
Mange fristes til enten å bruke piggfrie vinterdekk som helårsdekk eller til å bruke sommeren til å slite ut vinterdekkene før neste vintersesong.
– Den økonomiske besparelsen kan gi farlige følger. Så legg om til sommerdekk nå når våren er her. Gode og riktige dekk på bilen er en billig livsforsikring, avslutter Nils Sødal.