Målt i verdi øker detaljhandelen med 10 prosent i april målt mot samme måned i fjor. Det er sterke tall tatt i betraktning at forbrukerundersøkelser i senere tid viser nedgang i forbrukertillit.
Forbrukerundersøkelser viser en markert nedgang i folks tro på fremtiden. Opinions Forbrukertillitsindeks (CCI) viste denne måneden minus 18,4 poeng, en nedgang på 3,5 poeng fra april.
Virke ser på verdivekst i detaljhandelen. Den øker med 10 prosent i april. De fleste bransjer viser en positiv utvikling. Dagligvare har svakt positive tall til tross for sterk vekst i grensehandelen.
Flere bransjer, som klær, kosmetikk og bøker, har særlig gode tall. Disse har hatt stor vekst siden gjenåpningen etter pandemien.
– Til tross for at forbrukerne er mer usikre enn på lenge, er det få tegn til at nedgangen i forbrukertillit viser tydelige spor i handelen. Dagens tall er gode nyheter i en tid med stor usikkerhet, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.
Svakere tall for dagligvare skyldes særlig at grensehandelen har tatt seg kraftig opp. Grensehandelen endte på 2,1 milliarder kroner i 1. kvartal i år, mens den var så å si null samme periode i 2021 på grunn av nedstengningen. Grensehandelen er likevel et godt stykke unna 2019-nivå. Da lå den på 3,9 milliarder kroner 1. kvartal.