Stor usikkerhet hos forbrukerne, men detaljhandelen holder koken

virke

Målt i verdi øker detaljhandelen med 10 prosent i april målt mot samme måned i fjor. Det er sterke tall tatt i betraktning at forbrukerundersøkelser i senere tid viser nedgang i forbrukertillit.

Forbrukerundersøkelser viser en markert nedgang i folks tro på fremtiden. Opinions Forbrukertillitsindeks (CCI) viste denne måneden minus 18,4 poeng, en nedgang på 3,5 poeng fra april.

Virke ser på verdivekst i detaljhandelen. Den øker med 10 prosent i april. De fleste bransjer viser en positiv utvikling. Dagligvare har svakt positive tall til tross for sterk vekst i grensehandelen.

Les også:  – Coop selger turbokylling mot medlemmenes ønske

Flere bransjer, som klær, kosmetikk og bøker, har særlig gode tall. Disse har hatt stor vekst siden gjenåpningen etter pandemien.

– Til tross for at forbrukerne er mer usikre enn på lenge, er det få tegn til at nedgangen i forbrukertillit viser tydelige spor i handelen. Dagens tall er gode nyheter i en tid med stor usikkerhet, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.  

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Svakere tall for dagligvare skyldes særlig at grensehandelen har tatt seg kraftig opp. Grensehandelen endte på 2,1 milliarder kroner i 1. kvartal i år, mens den var så å si null samme periode i 2021 på grunn av nedstengningen. Grensehandelen er likevel et godt stykke unna 2019-nivå. Da lå den på 3,9 milliarder kroner 1. kvartal.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.