3 millioner GB mobildata forsvinner årlig i Nordland: 1 av 4 vet ikke om det engang

vipps

Hver dag taper folk fra Nordland mer enn 9 000 gigabyte de egentlig har betalt for, og hver fjerde innbygger i fylket vet ikke engang om det. – Mange har feil abonnement, sier Elisabeth Haug, sjef i nyoppstartede Vipps mobil.

– Vi betaler for mer data enn vi ender opp med å bruke, og den ubrukte dataen går tilbake til mobiloperatøren. Det er litt som å ende opp med for mange bonger etter å ha vært på festival. Du betaler for noe du ikke får brukt opp, forklarer Elisabeth Haug, som nå har lyst til å ordne opp i mobildata-floken.

– Mange innbyggere i Nordland taper rett og slett penger på at de har feil abonnement. Det er ikke innafor, og vi vil fikse dette problemet, legger hun til.

Les også:  Hver fjerde nordlending misfornøyd med mobilabonnementet

Haug i Vipps mobil mener at uttrykket «data rollover» er en av grunnene til at folk i Nordland mister mobildata de har betalt for. En fersk undersøkelse utført av YouGov på vegne av det nyoppstartede mobilselskapet avslører nemlig en vanlig misforståelse.

– «Data rollover» betyr at ubrukt data blir med over til neste måned. Problemet er at hver fjerde person fra Nordland tror det gjelder all ubrukt data fra tidligere. Men det gjelder kun ubrukt data fra forrige måned eller med andre begrensninger, påpeker Haug og legger til:

– Det som er til overs går tilbake til mobiloperatøren din. Så enkelt, men samtidig så lumskt er det.

8 av 10 fra Nordland mener at «data rollover» bør bety at man får ta med seg, og eie, all ubrukt data fra tidligere – uten noen tidsbegrensning. Og Haug er enig.

Les også:  Bilbrann på Sortland

– Det er litt som når du spiser middag på restaurant. Bestiller du pizza og spiser halvparten, bør du få lov til å ta med deg den andre halvdelen hjem. Det er ganske rart om servitøren nekter deg å ta med maten du har betalt for hjem, sier hun.

Siden befolkningen i Nordland årlig betaler for mer enn 3 millioner gigabyte de ikke bruker, regnet ut ifra landssnittet, mener Haug at man generelt betaler for mye for mobilabonnementene sine.

– En gjennomsnittlig person fra Nordland gir fra seg mer enn 1 gigabyte i måneden til mobiloperatøren sin. Det er ikke bra. Den samme tendensen ser vi også i de andre fylkene. Dette har blitt et nasjonalt hverdagsproblem, og i Vipps liker vi å løse slike problemer, sier hun.

Les også:  Vil etablere investeringsfond i nord

Dette er bakgrunnen for at Vipps nylig gikk inn i telekombransjen og ble første mobiloperatør som tilbyr evig rollover.

– Evig rollover betyr at du får ta med deg – og eie – all overskuddsdata videre, til evig tid. Vi tror det er en mer rettferdig ordning. Vi er ute med første versjon av tjenesten, og vi gleder oss til å få tilbakemeldinger fra brukerne for å teste og lære videre, sier hun og avslutter:

– Det viktigste er at nordmenn, og folk fra Nordland, får en enklere mobilhverdag, og at færre mister masse mobildata de egentlig har betalt for – uten at de aner det.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.