Synsproblemer blant barn og unge øker. Derfor haster det å begynne å ta vare på øynene, slik vi lenge har gjort med tennene våre; beskytte dem med forebyggende tiltak og dermed forebygge synsproblemer. Synsams optikere oppfordrer nå skolen til å sette inn tiltak for å forbedre de unges øyehelse.
Konseptet med å hjelpe elevene med helsen via skolen er ikke noe nytt. Foreldregenerasjonen minnes fluorskylling på 70 og 80 tallet i plastbeger, som fikk en hel generasjon til å gurgle bort noe av kariesproblematikken.
Fluorskyllingen gjorde en forskjell, tannhelsen ble bedre og målet ble oppfylt. Men, for dagens elever lurer en ny folkehelseutfordring i korridorene, nemlig synsproblemer.
Hver dag møter Synsams optikere skoleelever som klager over hodepine, uskarpt syn og manglende konsentrasjon som følge av dette. Med enkle midler kan skoleansatte og lærere hjelpe elevene å ta bedre vare på øyne og syn.
– Vi gir barna en tannbørste for å beskytte tennene, en hjelm for å beskytte hodet, men vi legger både mobilskjermer og skolens datamaskiner i hendene på barna uten en tanke for å beskytte øynene. Som optiker oppfordrer jeg skolen til å innføre enkle tiltak som favoriserer elevenes synsutvikling og til syvende og sist deres læring. Innfør «20-20-20 regelen», opphold utendørs og dagslys og regelmessige øyeundersøkelser, sier Håkan Broman, autorisert optiker i Synsam.
Tips om hva skolen kan gjøre for å hjelpe skoleelever med synet:
- 20-20-20-regelen: Betyr at man hvert 20. minutt ser 20 sekunder på et punkt 20 fot (6 meter) unna. Lær eleven å ta pauser fra skjermen og å se på avstand. Det er viktigere å ta pauser oftere, enn å ha lengre og færre skjermøkter. Ingen orker å stå i samme stilling hele dagen, noe som kan sammenlignes med belastningen med å se på nært hold hele dagen etter øynene. Ta en pause!
- Gå ut i pausene: Dagslys er nødvendig for at øynene skal føles bra. Å oppholde seg utendørs er bra for synet, fordi da vi fokuserer blikket på avstand. Lek «test synet ditt på avstand» ved å dekke ett øye om gangen og se på et skilt langt unna. Hvem ser best?
- Hold armene bøyd: Når eleven holder en skjerm sørg for at armene er bøyd og har form som en åpen L, og dermed skaper avstand til skjermen eller boken.
– Økende digitalisering fører til økte synsproblemer. Derfor oppfordrer jeg til forebyggende tiltak på skolen, kombinert med jevnlige besøk hos optikeren. Det burde være like opplagt som å besøke tannlegen hvert år, avslutter Broman.