Slik får du i deg litt mer grønt i jula

mat

Jula er, bokstavelig talt, årets feteste høytid, men ved hjelp fra litt frukt og grønt kommer du deg lettere gjennom julens tunge lunsjer og middager.

Jula er tid for god mat og kos, men mange kjenner også på behovet for et lite avbrekk fra den tunge, tradisjonelle julematen, særlig når vi begynner å komme noen dager inn i romjula 

– Det handler ikke om å velge bort det du liker, men heller å spise litt mer av det som er bra for kroppen. Frukt og grønt gir smaksløkene variasjon, og inneholder lite fett og kalorier, sier Toril Gulbrandsen, matfaglig ansvarlig i Opplysningskontoret for frukt og grønt. 

Hun forteller at juletapas er et ypperlig alternativ når du trenger et lettere måltid, og i tillegg ønsker å få spist opp litt rester.

 Bruk gjerne det du har tilgjengelig i kjøleskapet og inviter venner eller familie til juletapas. Trenger du litt inspirasjon kan potetlefser med pesto og bakte grønnsaksskiver, spiselige juletrær med avokadokrem, bakt fiken med parmesan og pinjekjerner eller julesnurrer med grønnsaker, anbefales, sier Gulbrandsen, og legger til:

Les også:  Viktig avklaring fra Regjeringen: Reistadløpet kan arrangeres

– Tapas er gøy og godt for både store og små, med flere småretter finner alle noe de liker.

Vil ha du noe godt å varme deg på etter en lang dag ute kan rød julesuppe med gulrøtter, eple, potet og en liten snert chili kanskje friste?

– Et tips er å bruke pepperkakeformer til å stikke ut brødbiter, som serves ved siden av. Resten av brødet kan du finhakke og drysse over suppa, sier Gulbrandsen.

Får du besøkt av en som ikke spiser kjøtt er det lett å få litt panikk. Heldigvis er det mange gode retter du kan lage med grønnsaker som utgangspunkt.

– Vegisterkaker laget av blomkål, sellerirot, revet ingefær og muskat er et smakfullt alternativ til medisterkakene, og kan serveres med poter, surkål eller rødkål. En innbakt nøttestek med butterdeig eller grønne burgere er andre spennende alternativer, forteller Gulbrandsen.

Les også:  Regjeringen gir betydelige lettelser for idretten

Tall fra Opplysningskontorer for frukt og grønt viser at færre får i seg i fem om dagen nå enn før. Gulbrandsen mener dette kan ha en sammenheng med korona.

– I 2019 oppga én av fire at de vanligvis spiser fem om dagen, mens i 2020 var andelen redusert til én av fem. Dette skyldes nok at mange har kost seg mer under pandemien, i tillegg til at storhusholdninger som kantiner og hoteller har holdt stengt, sier Gulbrandsen.

Hun mener et litt grønnere kosthold ikke trenger å være komplisert eller innebære store omveltninger. Kun litt mer frukt og grønt på tallerken vil ha en positiv effekt.

– Tommelfingerregelen er at halve tallerken bør være grønnsaker. Husker du å lage rikelig med grønt tilbehør blir det lettere å få i seg nok, ser Gulbrandsen, og legger til:

Les også:  Verdensnyhet: Nå kan du få et interaktivt dørskilt!

 Det finnes mange gode alternativer som passer til julematen. En kremet rødkålsalat med granateple er lett og syrlig. Bakte gulrøtter med kardemomme er farlig godt, og passer ypperlig til både ribbe, kalkun eller som en egen snacks.

Selv etter et stort julemåltid har de fleste en ekstra mage til dessert, og bruker du frukt som hovedingrediens blir det en søt, frisk og næringsrik avslutning på middagen. Gulbrandsen anbefaler en fargerik fruktsalat. 

– Julens fargerike fruktsalat med blant annet honningmelon, klementiner og kiwi kan både nytes som den er, eller serveres med iskrem, vaniljesaus, vaniljeyoghurt eller pisket krem. Er du glad i det syrlige kan en appelsinsalat med granateple og mandler være utmerket etter en tung julemiddag. Ristede mandler gjør at desserten får et eksklusivt preg og en deilig crunch.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.