Denne uken har Sjømatrådet arrangert klippfiskseminarer i de brasilianske storbyene São Paulo og Rio de Janeiro. Strategien for å vinne tilbake markedsandeler i det brasilianske klippfiskmarkedet var ett av temaene for årets seminar, som ble arrangert for syvende gang.
Brasil er et av de største markedene for norsk klippfisk. I 2015 og 2016 så man en nedgang i eksportvolum til Brasil, men tall for 2017 tyder på at denne trenden er i ferd med å snu.
– Eksport av norsk klippfisk til Brasil har i år hatt en økning i volum på 42 prosent mot fjoråret. Totalmarkedet for klippfisk i Brasil har også gått opp, med en volumøkning på 12 prosent. Brasil har vært gjennom en tøff krise de to siste årene, men vi tror at det vil gå bedre framover. Arbeidsledigheten er på vei ned, og inflasjonen er rekordlav og under kontroll. Med andre ord er det gode indikatorer for økt forbruk, sier Vasco Tørrissen Duarte, markedsrådgiver på Sjømatrådets kontor i Brasil.
Utviklingen i det brasilianske klippfiskmarkedet og fremtidige utsikter for norsk klippfisk i Brasil sto sentralt under de to seminarene. Det ble også rettet fokus på sjømat fra Norge og det nye globale markedsføringskonseptet for «Seafood from Norway».