Omdømmeprogram skal løfte hele Nord-Norge

nettrakett

Nord-Norge er svært underkommunisert både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Det må gjøres med godt og engasjerende innhold, i de kanalene hvor unge voksne er. Omdømmeprogrammet Lev i Nord-Norge ser nå dagens lys.

Møter er avholdt og avtaler er gjort. Nå har starten gått for det mest omfattende og samlende omdømmeprosjektet for Nord-Norge noensinne.

– Det er åpenbart at Lev i Nord-Norge treffer en nerve. Bedrifter fortviler over mangelen på arbeidskraft. Mer enn 30% av de spurte bedriftene i Nord-Norge innrømmer at de ikke får tak i den kompetansen de etterspør. Arbeidsledigheten er under 2% mange steder. Det er rett og slett ikke nok mennesker å få tak i. Tiden for utredninger og analyser er over. Nå må vi gjøre noe, sier Ivar Tjønsø, daglig leder i Nettrakett.

Les også:  Krafttak for grønn energi i nord

– Vi har sett en svært negativ utvikling over tid, vi står i fare for å komme i en ødeleggende spiral, hvor arbeidsgiverne bare henter arbeidstakere hos hverandre her i nord. Det hjelper lite for Nord-Norge om Kronsteingruppen henter en kompetent medarbeider fra en annen entreprenør i vårt nærområde. Vi er nødt til å jobbe for tilvekst til regionen og landsdelen. Alternativet er at alt stagnerer og stopper opp, sier HR-sjef i Kronsteingruppen Anne Reinsnes.

– Vi lykkes ikke lenger med å rekruttere kandidater gjennom gamle kanaler, set holder ikke lenger å legge ut annonser og håpe at folk tar kontakt, uansett hvor spennende stillingen er. Vi må gå nye veier. Vi må fortelle om mer enn jobben. Skal vi få folk til å flytte til vårt område, må de vite hva det betyr å bo og leve her, forteller Brita Kleivan, Kommunalsjef for HR i Sortland Kommune.

Les også:  Konkursene økte med 233 prosent i Nordland!

Og det er nettopp det Lev i Nord-Norge skal gjøre noe med. Godt og engasjerende innhold om hvordan det er å leve livet i nord, skal formidles. En egen nettside hvor det etter hvert vil være svært matnyttig informasjon om hva som skjer i Nord-Norge skal opp å gå. En strategisk og kontinuerlig omdømmekampanje for Nord-Norge, i de kanalene hvor unge voksne nå ferdes, skal iverksettes.

– Vi er nødt til å stå samlet for å bryte gjennom larmen av informasjon kandidater med familie til enhver tid pepres med, sier Tjønsø. Å bygge omdømme for en landsdel er ikke noe hver og en av bedriftene her i nord kan gjøre alene. Kostnadene og ressursene som skal til for å utføre en slik jobb er stor. Men dersom vi går sammen og gjør dette i felleskap, kan vi oppnå en effekt som vi hver for oss og hele Nord-Norge bare kan drømme om, fortsetter han. Ved å stå samlet om å utvikle «grunnhistorien» om hvordan det er å leve og bo i Nord-Norge, og distribuere dette i de kanalene hvor målgruppene faktisk er, har vi en «fighting chance». Vi må sørge for at Nord-Norge er fremst i bevisstheten hos dem som vi ønsker oss nordover, sier Tjønsø.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.