Ny trend i Norge: Black Friday erstattet av Black Week

black friday

Salgsrekorder settes ikke lenger på selve Black Friday. Nå handler det om Black Week, viser data fra Nets og Google – og stadig flere butikker gjør det til og med til Black Month. Dette gjelder blant annet hos friluftslivkjeden Stormberg, som har viet hele november i år til norske tilbudsjegere. 

Ifølge Nets sine data om korttransaksjoner vokste netthandelen på Black Friday i Norge i fjor med overraskende 4,2 prosent, og i løpet av hele Black Week økte salget med 8,5 prosent.

De fysiske butikkene opplevde imidlertid et fall på 2,2 prosent under Black Week – hovedsakelig på grunn av lavere salg av «bli hjemme»-produkter som interiør, byggematerialer og elektronikk, som mange nok hadde kjøpt i pandemiåret 2020. Varer som klær og annen detaljhandel viste vekst på tosifrede prosenter. For hele Black Month var det en samlet vekst på 1,3 prosent. 

Trenden med økende fokus på Black Week viser seg også i Googles søkedata, hvor søk på Black Week har steget de siste fem årene, mens antall søk på Black Friday har gått ned.

Les også:  Procon Digital dropper klimakvoter: Planter klimaskog i Norge

Selv om pandemifaktoren er borte i år, er det andre faktorer som vil påvirke – først og fremst de økonomisk urolige tidene med høye energipriser og rentestigninger, som for mange forbrukere betyr et mindre økonomisk råderom.

– Mange forbrukere har helt sikkert utsatt innkjøpene til Black Friday, og de har sannsynligvis tatt en god avgjørelse. Tilbudene vil være bedre enn noensinne med tanke på alle butikkene med fulle lagre. Vi vil nok også se en redusert betydning av selve fredagen – her blir det nok ikke satt rekord, sier Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets, som er en del av Nexi.

I bransjer hvor innkjøpene gjøres lenge før selve salgsperioden har man generelt store varelagre. Sannsynligvis fortsetter også salget inn i julehandelen, noe som vil redusere lønnsomheten for de næringsdrivende i en periode som normalt betyr full pris. Forbrukerne kan derfor forvente flere rabatter enn noen gang tidligere. Særlig de fysiske butikkene vil dra fordel av at det ikke er noen pandemieffekt i år.

Les også:  Elendige meningsmålinger - Toalettpapir med Støre utsolgt!

– Netthandel har vært en sterk drivkraft for Black Friday i mange år, og er naturligvis fortsatt en meget viktig salgskanal. Men, etter to år med restriksjoner vil forbrukerne nå gjerne ut og handle, hvilket påvirker fysisk handel i oppadgående retning. For forretninger som selger både i butikk og på nettet er dette imidlertid mindre viktig, fordi man selger uansett, fortsetter Ardalan Fadai.

– Summa summarum er det vanskelig å forutse en salgsrekord for butikkene. Personlig tror jeg på en liten stigning totalt sett for Black Week, hvor e-handel kan avta noe, mens fysisk handel stiger noe, avslutter Ardalan Fadai.

En av de norske butikkjedene som har tatt til seg Black Month eller Black November-konseptet er Stormberg, som selger friluftsutstyr til naturglade nordmenn i hele landet. Den nye tilgangen med tilbud i hele november skyldes ifølge salgs- og markedssjef Nina Johansen en forventning om at mange nordmenn vil gjøre julehandelen tidlig i år:

Les også:  1,7 millioner nordmenn skal ut og reise i julen

– I år har vi valgt en ny strategi basert på trender og analyser av markedet. Vi tror folk er tidligere ute med julegavehandelen og er opptatt av å gjøre gode kupp i år, så vi har derfor utvidet vår Black Friday-kampanje med Black November. Vi har hatt meget bra suksess med årets kampanje. I årets marked, der familieøkonomien er betraktelig endret pga. økte kostnader i samfunnet generelt, så er vi opptatt av å kunne gi kundene gode priser og mulighet for å kjøpe flotte julegaver til familie og venner. Om vi klarer å nå fjorårets resultater på selve dagen er dette en stor bonus, ettersom vi nå kjører salg gjennom store deler av november og resultatene hittil i måneden har vært svært gode, forteller Nina Johansen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.