Nettsvindel er utbredt. Finn.no utestengte 7000 brukere i fjor, det tilsvarer mer enn 19 brukere per dag i snitt. Mange forbrukere har blitt lurt, men nå er hjelpen et klikk unna.
Mange opplever å bli lurt på internett når man kjøper ting som bil, båt, bobil, campingvogn og lignende. Et av landets ledende online markedsplasser er FINN som sliter med nettsvindelen.
– Vårt mål er å gjøre Finn til en trygg markedsplass for alle og vi oppfordrer de som opplever noe uønsket på Finn om å si ifra til oss via rapporteringsknapp i annonsene. Vi har et eget team som jobber med forbrukertrygghet, og vi utestenger brukere som begår straffbare handlinger i forbindelse med kjøp og salg på Finn, eller får brukere som mottar flere klager, sier sier Finns pressekontakt, Linda Glomlien, til Nettavisen.
Men også utenlandske svindlere er på banen.
I løpet av april, mai og juni har Telia stoppet nesten 27 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Telias nye filter stopper store mengder svindelsamtaler og har gjort at spoofingforsøkene avtar dramatisk i løpet av kvartalet.
– Vi jobber hver eneste dag for å begrense svindlernes muligheter til å nå kundene våre via våre tjenester, og ser at det nye filteret vi innførte i mars har hatt en svært positiv effekt, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.
Det forbedrede spoofing-filteret gir et ekstra lag med beskyttelse for Telias kunder, og innebærer en sterkere begrensning når det gjelder å motta anrop fra spoofede nummer. Filteret beskytter også mot å få sitt eget nummer misbrukt.
Forbrukerrådet og politiet kan hjelpe mot nettsvindel, men skal du ha pengene tilbake, få hevet kjøpet eller få et prisavslag eller en erstatning trenger du å få deg en advokat.
Og nå kan norske forbrukere få hjelp på Kjøpsrett-advokat.no. Det er advokatene i Advokatfirmaet Verito som står bak nettsiden.
– Tanken er at det skal bli like lett å få advokathjelp etter et kjøp av en bil eller en båt, som det er å gjøre kjøpet, sier advokat Kristoffer Dalvang til Bodøposten.no.
– Vi hjelper deg med reklamasjon og håndheving av rettigheter. Vi har bred erfaring med juridiske problemstillinger og tvisteløsning – enten det skjer ved forhandlinger eller ved domstolsprosess, opplyser advokatfirmaet i en pressemelding.
Og har du for eksempel kjøpt en bil på FINN og er misfornøyd, kan du nå få hjelp til det meste som reklamasjon på bilkjøp, heve bilkjøp fra forhandler, heve bilkjøp privat og så videre. Les mer om advokat etter kjøp av bil på denne siden.
Det er for tiden over 50.000 biler til salgs på FINN.