Coops dagligvarekjeder med Extra og Obs i spissen forventer å selge 75.000 norske gresskar frem mot årets skumleste helg. I fjor solgte Coops dagligvarekjeder 52.000 gresskar i forbindelse med Halloween, og passerte sitt eget mål på 50.000 solgte.
I år forventes en ytterligere salgsøkning til 75.000 norsk-produserte gresskar, tilsvarende 350 tonn. Butikksjef Hege Engevold (bildet over) ved Extra Bjerke gikk tom for gresskar etter kort tid, og måtte bestille nye paller. Totalt forventer Coop å selge 75.000 gresskar de neste ukene. Også i Bodø har Halloween og gresskar plitt populært.
– Stadig flere pynter opp i nabolaget med gresskar, og mange kunder handler også annen skummel Halloween-pynt. Vi forventer derfor at fjorårets salgsrekord vil passeres med stor margin, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.
Det er særlig småbarnsfamilier som kjøper gresskar og Halloween-pynt. I tillegg til å la barna hjelpe til med utskjæringen av gresskaret, oppfordrer Hoel å ta barna med på matlaging med gresskar-innmaten.
– Innmaten er en fantastisk råvare og kan brukes til alt fra supper, salater, pai og til kaker. Vi har alle et ansvar for å bidra til minst mulig matsvinn og lære barna at vi må unngå å kaste mat, sier Hoel.