Munchmuseet utlyste sist høst en anbudskonkurranse i to faser, om utformingen av det nye Munchmuseets visuelle profil. 26 byråer fra inn- og utland sendte inn kvalifiserende forslag.
En arbeidsgruppe bestående av to eksterne; Johanna Lewengard, professor i grafisk design ved Konstfack i Stockholm og Trude Gomnæs Ugelstad, tidligere daglig leder ved Design og Arkitektur Norge (Doga), i tillegg til fire representanter fra museet, har vurdert alle innkomne forslag. Seks av byråene ble invitert til å levere finalebidrag og i slutten av februar leverte finalistene sine forslag til løsninger. Juryen har konkludert med at North Design leverte det best kvalifiserte forslaget.
– Vi er veldig fornøyd med valget av North Design. De vil være en solid og god partner for Munchmuseet i dette svært viktige arbeidet, og vil sikre høy kvalitet i hele leveransen. Vi gleder oss til samarbeidet med North Design, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet.
Bakgrunnen for at North Design ble valgt er de har vist en solid forståelse av oppdraget. De mange prosjektene byrået har gjennomført viser en gjennomgående høy kvalitet på deres arbeid som grafiske designere, og en grundig tolkning og forståelse av hver enkelt institusjon. North Design har også en solid forståelse av kulturlivet og kulturinstitusjoners plass i et bredere samfunnsperspektiv. Dette har de blant annet dokumentert gjennom arbeid med Tate, Science Museum og Southbank Centre.