Ingen kjørendringer i Sulistunnelene

nfk

– Man kan kjøre som før gjennom Sulis-tunnelene, sier fylkesråd for transport og infrastruktur Monika Sande.

Medieoppslag de siste dagene har meldt om at høydebegrensninger i Hårskolten tunnel vil kunne skape trafikale problemer. Dette fordi man har tolket skiltingen slik at all trafikk med biler over 3,3 meter i høyde og opp til 4,1 meter, bare kan ferdes i tunnelen hvis motgående trafikk stanses, og trafikken reguleres av politiet. 

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

– Dette svarte jeg også fylkestinget, da fylkesrepresentant Per-Gunnar Skotåm stilte spørsmål om dette i fylkestinget tidligere i år. Nye opplysninger viser imidlertid at dette er en feiltolking av skiltvedtaket for tunnelene, sier Sande.

– Vi har diskutert saken med Statens vegvesen og politiet, og for endeling avklaring av regelverket har Nordland fylkeskommune bedt om bistand fra Vegdirektoratet. Vi har nylig fått tilbakemelding derfra. De slår fast at dersom en tunnel har et underskilt med tillatt høyere høyde ved sentrisk kjøring, så er unntak fra hovedregelen om søknadsplikt allerede gitt i underskiltet. Det vil si at på Sulisvegen, så kan vogntog med en høyde på inntil 4,1 meter kjøre gjennom tunnelen uten søknad og uten at motgående kjørefelt må stenges. De må da kjøre såkalt sentrisk, sier Odd Inge Bardal som er fylkesdirektør for transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune.

Les også:  Skilegenden Anette Bøe kommer til Kobberløpet i Sulitjelma

-– Administrasjonen har i dette tilfellet gitt feil informasjon til fylkesråden. Dermed ble også fylkesrådens svar til Per-Gunnar Skotåm om saken under fylkestinget feil. Vi beklager dette, og skal sørge for at alle parter i saken nå får riktig informasjon i saken, sier Odd Inge Bardal.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.