Historisk dag for Bodø: Nord-Norges første selvkjørende buss!

nfk

En historisk dag for Bodø! Verdens nordligste selvkjørende bussrute åpnes for passasjerer 28. juni. Bussene skal testes i ett klima som aldri før har vært testet tidligere og kjører i en svært avansert busstrasé i Bodø sentrum.

Tilbudet er gratis og skal være en del av kollektivtilbudet og frakte passasjerer mellom Sentrumsterminalen og Nordlandsykehuset.

De selvkjørende bussene er straks klare for å åpnes for passasjerer. Øvelseskjøringen, testene og bilene er godkjente og klare for å slippes løs i trafikken. Før den tid vil det holdes en offisiell åpning på Rådhusplassen tirsdag 28. juni kl 12. Etter denne markeringen vil bussene være tilgjengelige for passasjerer. Fra tirsdag kl 14 vil tilbudet om selvkjørende busser være en realitet i Bodø sentrum.

Bussene som settes i drift er 2 elektriske Toyota Proace biler, utstyrt med programvare fra Sensible 4 for autonom kjøring. Disse vil kjøre langs en 3,6 kilometer lang rute og kjøre i ordinær trafikk og på offentlig vei. De autonome bussene vil kjøre i hastigheter på opptil 30 km/t. Bussene skal være selvkjørende, men i tråd med norsk lov vil det være en sikkerhetsoperatør om bord som kan overta driften ved behov.

De selvkjørende bussene i Bodø skiller seg ut fra andre lignende prosjekter. Særlig på grunn av klimaet som Bodø-været representerer. Men, også på grunn av den svært avanserte teknologien skal bussene kjøre i et utfordrende trafikkbilde på offentlig vei. Bussene må forholde seg til venstresvinger, passering av forkjørsvei og forholde seg til all annen trafikk. Dette er ikke testet ut i større grad tidligere i Norge. Det er også første gang et slikt tilbud er på plass i ordinær kollektivtrafikk nord for polarsirkelen.

Prosjektet i Bodø ønsker å gjøre det enklere for reisende med offentlig transport å reise til hovedinngangen til Nordlandssykehuset og til Sentrumsterminalen. I tillegg kan kjøreruten gjøre det mer behagelig for befolkningen som bor rundt traseen å bevege seg i sentrumsområde uten bil. Utover dette medfører busstraséen at pasienter eller besøkende ved Nordlandssykehuset kan slippe å kjøre privatbil og parkere i sentrum. Prosjektet har som mål å dekke et eksisterende transportbehov, og skape et alternativ til å kjøre privatbil til sentrum. 

Les også:  Blytung sommer, frykter august-ulykkene

Det har i en lengre periode vært et etterlengtet tilbud for å få kollektivtransport til å stoppe nærmere Nordlandsykehuset. Disse 2 selvkjørende bussene vil i så tilfelle dekke behovet i større grad, da de stopper tett opp til sykehusets bak og forside. Bussene vil kjøre i shuttletrafikk og vil være tilpasset behandlingstider for pasienter og besøkendes visit tider ved sykehuset. Rutetraseen og holdeplassene som bussene kjører mellom er Sentrumsterminalen ved kaia, Prinsens gate i Kvartal 99, Rådhusplassen, Prinsens gate ved sykehuset og Parkveien foran sykehuset.

Det vil være gratis å reise med de 2 selvkjørende bussene under testperioden.  Prosjektet har som målsetning å få flest mulig til å sitte på med bussene. Det er derfor tilrettelagt for minst mulig digitale og analoge hindringer, slik at tilbudet blir så tilgjengelig som mulig, sier prosjektlederen. Selv om tilbudet er gratis er det satt opp en frivillig betaling for billetter. Det vil da være mulig å betale med Vipps og kontanter. Alle donasjoner går uavkortet til sykkelverkstedet «Pedalen» som er en del av Kirkens bymisjons i Bodø.

Smartere Transport Bodø som har hovedansvaret for prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Telenor, Bodø kommune og Nordland fylkeskommunes seksjon for mobilitet. For å få på plass selvkjørende busser i Bodø sentrum har det vært mange aktører inne i bildet. Der blant annet Mobility Forus fra Stavanger og Sensible 4 fra Finland har hatt sentrale roller. I tillegg har Boreal som operatør bidratt inn for å realisere prosjektet. Utover dette har Samferdselsdirektoratet, Vegvesenet og Vegdirektoratet vært involvert, alt for å sørge for god kvalitet, lovverk og sikkerhet er som den skal være.

Les også:  Krafttak for grønn energi i nord

– Dette prosjektet er et viktig skritt fremover for autonom kollektivtransport, sier Linn Terese Lohne Marken, administrerende direktør i Mobility Forus, som er en ledende operatør av autonome løsninger.

– Vi gir innbyggerne et ettertraktet kollektivtilbud gjennom avansert teknologi, samt jobber tett med myndighetene for å standardisere lovverket og på den måten forberede Norge på mobilitetsløsningene som kommer, legger hun til.

Prosjektleder Rune Eiterjord i Smartere Transport Bodø forteller at selvkjørende busser i bybildet er en modningsprosess og kulturendring. Ikke bare for operatører, teknologibedrifter, Fylkeskommunen og Smartere Transport Bodø, men også for innbyggerne i både Bodø og resten av Nordland fylke.

For prosjektet Smartere Transport Bodø er det viktig å påpeke at selv om dette er avansert teknologi, handler det først og fremst om å sette menneskene i sentrum. Og for å møte et reelt behov for våre innbyggere. Slik vi nå gjør ved å tilby transport direkte til sykehuset.

Bussene har fått navnene etter kjente by profiler i Bodø: «Anna» etter Anna Benoni og «Hugo» etter Hugo E. Aamodt, også kjent som «Buss-Hugo». «Dette er blant annet for å personifisere bussene. Samtidig ville vi hedre 2 personligheter som vi ønsker å trekke fram i denne sammenhengen», sier Rune Eiterjord.

I testperioden bussen skal gå i Bodø får vi vurdere disse kjøretøyene og teknologien i alle slags vær- og vindforhold, i tillegg til store vær- og temperaturforskjeller. Bodø er kjent for å kunne ha 4 sesonger på samme dag, og har alltid mye vind.

– Tenk bare hva som kan skje i løpet av en vinter i Bodø, som har flere forskjellige former for snø, temperaturer, og kuldegrader på en dag, og ikke minst værfenomener som underkjølt regn. Så dette er virkelig spennende å se hvordan de selvkjørende bussene og teknologien bak fungerer i et så utfordrende klima. Hvis de selvkjørende bussene fungerer i Bodø, så vil de fungere hvor som helst i verden», påpeker Eiterjord.

Les også:  Oppfordrer reisende i Nordland til å sjekke trafikkinformasjon for ferjer

– Vi ser også på store globale trender, hvor for eksempel den eldre befolkningen vil ha større behov for bevegelsesfrihet. I tillegg er det stor mangel på sjåfører, som i enda større grad aktualiserer selvgående fartøy. Urbanisering er også en samfunnstrend i Nordland, og i et større og mer fremtidsbilde handler dette prosjektet om å ivareta bygdene i Nord-Norge. Potensialet for selvgående fartøy med gods og gods for lengre strekninger vil også sikre næringslivets interesser. Selv om dette er fremtidsrettet, tror vi på eksponentiell vekst i den selvgående teknologien og fartøyene som er under utvikling. Så, fremtidens mobilitetsløsninger er nærmere enn man skulle tro, sier prosjektlederen.

– Vi må ikke glemme at vi er vitne til en historisk dag i nordnorsk sammenheng! Verdens nordligste selvkjørende bussrute er et faktum, og det er i Bodø det skjer. Så vi kan klappe oss selv på skulderen og være stolte av det alle involverte partnere har fått på plass. Dette er bare starten på en ny smartby og mer bærekraftig mobilitet nord for polarsirkelen, avslutter Rune Eiterjord.

Harri Santamala, administrerende direktør i Sensible 4, legger til:

– Dette prosjektet går rett i kjernevirksomheten til Sensible 4. Å operere i Bodø gir oss muligheten til å demonstrere hvordan teknologien vår fungerer i dårlige og svært uforutsigbare værforhold. Dessuten er vi glade for å kunne tilby en nøkkeltjeneste som skaper en viktig kollektivforbindelse for lokalsamfunnet i Bodø. Der sjåførmangel fortsatt er en sentral utfordring, som byen nå prøver å finne løsninger på gjennom å ta i bruk autonom mobilitetsteknologi.

Prosjektet tar sikte på å utvide tilbudet i Bodø sentrum til og med mars 2023. Smartere Transport Bodø og Nordland fylkeskommunes seksjon for mobilitet vil fremover se på mulighetsrommet for videre prosjekter og drift av selvkjørende kollektivtrafikk i Nordland.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.