– Mannskapet sikres bedre enn passasjerer

Hansen Protection.

Ved et forlis i norske farvann har mannskapet ti ganger større sjanse enn passasjerene for å overleve om de havner i sjøen, mener eksperter på sjøsikkerhet.

Skulle en ferge eller et cruiseskip forlise og passasjerene havner i det kalde havet, må de plukkes opp i løpet av minutter om de skal overleve. I sine redningsdrakter vil mannskapet overleve mange ganger så lenge.

– Mannskapet er utstyrt med redningsdrakter, mens passasjerene kun har flytevester som beskytter minimalt mot kulde, sier Arvid Påsche i Ergopro. Firmaet arbeider med sertifisering av maritimt redningsutstyr.

Uten redningsdrakt er passasjerene med andre ord i stor fare om de skulle havne i sjøen.

– Temperaturen i norsk farvann ligger nærmere fire enn femten grader det meste av året. Møtet med så kaldt vann kan føre til kuldesjokk, nedkjøling og drukning. Er vannet rundt fem grader, fryser man i hjel i løpet av minutter, sier Påsche.

Les også:  Innspurt i meklingen for hotell og restaurant

Utvid Polarkoden
Ifølge Påsche burde det internasjonale regelverket for sikker fart i nordlige farvann, Polarkoden, utvides til å gjelde all skipstrafikk i Norge.

– Polarkoden setter blant annet krav til sikkerhetsutstyr ombord på alle typer fartøy som ferdes i polare strøk. Det er påbudt med både redningsdrakter og redningsvester til mannskap og passasjerer. I Norge er det kun krav til termiske vester for passasjerene, sier han.

Torbjørn Svensen i Hansen Protection er enig i at regelverket bør gjelde også for Norge. Hansen Protection, som tidligere var del av Helly Hansen-konsernet, spesialiserer seg på maritimt sikkerhetsutstyr.

Les også:  Historisk lønnsoppgjør i frontfaget

– Det er et paradoks at det er ulike regler som gjelder på hver side av grensen som definerer polarsonen. Vannet er like kaldt på begge sider, sier han.

Holder seg tørr
Han mener båtpassasjerer stoler for mye på sikkerheten om bord.

– Folk føler seg trygge når de ferdes med en større båt eller et skip. Men selv om passasjerfartøyet har et evakueringssystem med livbåter, er det ikke gitt at alt går etter planen hvis det skjer en ulykke, sier han.

Ifølge Svensen bør alle skip som frakter passasjerer i norske farvann, være utstyrt med redningsdrakter til alle om bord.

Les også:  LESERINNLEGG: Tør regjeringspartiene støtte egne valgløfter?

– Selv om en termisk vest gir noe beskyttelse mot kulde, blir man like våt. For å overleve i kaldt vann er det avgjørende å holde seg tørr, sier Svensen.

Med en enkel redningsdrakt kan en person holde seg varm og tørr i opptil en time i vann som holder rundt fire grader.

– Mannskapet har som regel både en redningsdrakt og en overlevelsesdrakt tilgjengelig, som er vel og bra. Det gjør at de har hele 10 til 20 ganger større sjanse for å overleve i kaldt vann enn passasjerene, sier Svensen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.