
Mote-konglomeratet Kering Group har nettopp kunngjort at alle deres 13 merker ikke skal bruke pels fra dyr i fremtiden. Dyrevernorganisasjonen Anima gleder seg over beslutningen og kaller det enda et bevis på at pels hører til i fortiden.
I pressemeldingen fra Kering Group legger direktør François-Henri Pinault ikke skjul på at beslutningen skyldes hensyn til dyrevelferd.
– Når det gjelder dyrevelferd, har Gruppen vår alltid vist sin vilje til å forbedre praksis i vår forsyningskjede og i luksus sektoren generelt. Nå er det på tide å gå et skritt videre og stoppe bruken av pels i alle samlingene våre, sier François- Henri Pinault.
Ifølge Anima er Kers avgjørelse det siste eksempelet på en klar trend, nemlig at pels hører til i fortiden. Organisasjonen håper at avgjørelsen vil inspirere flere bedrifter til å ta et sterkt standpunkt for dyrene.
– Det finnes dessverre fortsatt bedrifter som den dag i dag tar i bruk pels fra dyr. Det er med god grunn at vi og mange andre land er et forbud mot produksjon og avl av pelsdyr. På pelsfarmene holdes dyrene innesperret i små nettingbur uten mulighet for å utleve dere naturlige atferd, som per definisjon er dårlig dyrevelferd, forteller Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima.
Pelsfri fra 2022
Retningslinjene til Kering vil gjelde fra og med høstkolleksjonen 2022, og inkluderer merkene: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, DoDo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux og Kering Eyewear.
Gruppen er en dominerende kraft på internasjonal mote, og hadde i 2020 38 000 ansatte og en omsetning på 13,1 milliarder euro.
Anima har i flere år drevet kampanjer for pelsfri mote, og kunne i 2017 bidra med å kunngjøre Guccis pelsfrie retningslinjer. Siden den gang har mange luksusmerker valgt samme vei, bl.a. har Chanel, Burberry, Versace og Prada vendt ryggen til pels.
– Beslutningen til Kering er helt fantastisk, og det er nå helt klart at det ikke er noen fremtid for pels. Det er stadig flere bedrifter som må få øynene opp for de horrible forholdene i produksjonen, men jeg tror mange mote-bedrifter nå vil ta konsekvensene. Vi kan nå snart se frem til at mote blir dyrevennlig og pelsfri, forteller Niklas Fjeldberg.