Advarer norske bedrifter mot svindelstorm i sommer

forbrukslån

Kredittforsikringsselskapet Allianz Trade ser tydelig trend i økt svindelforsøk under sommermånedene. – Sommermånedene er høysesong for svindelforsøk og denne sommeren ser ikke ut til å være et unntak, advarer norgessjef Espen Swartling.

– Svindlere tar ikke sommerferie. Tvert imot ser de store muligheter når andre går i feriemodus, sier Espen Swartling, norgessjef for Allianz Trade, verdens største kredittforsikringsselskap.

Swartling oppfordrer norske virksomheter til å være ekstra påpasselige med at rutiner knyttet til fakturering og oppgjør kvalitetssikres, og at ferievikarer blir gjort kjent med disse rutinene og er bevisst på risikoen for svindelforsøk.

Risikoanalytiker i Allianz Trade, Sigurd Riseng, avslører noen av de utspekulerte metodene svindlere tar i bruk for å lure norske bedrifter.

Les også:  Norsk næringsliv frykter geopolitisk uro og økonomisk kollaps

En gjentakende fremgangsmåte hos svindlere er at de misbruker et stort og anerkjent selskapsnavn for å skape interesse og troverdighet, gjerne et selskap som den norske virksomheten faktisk har et reelt kundeforhold til.

– Mens de utgir seg for å representere dette selskapet, ber de det potensielle offeret om å betale faktura til et nytt kontonummer enn det som er oppgitt på den opprinnelige fakturaen, forteller Riseng.

En annen utspekulert metode er når tilsynelatende legitime selskaper starter med små bestillinger som betales kontant for å etablere en relasjon og tillit.

– Deretter ber de om å handle større partier på kreditt. Når så varene er levert, kommer aldri betalingen og kunden fordufter.

Les også:  Nettsvindel øker: Nå får du advokathjelp online

Disse utspekulerte svindelmetodene kan ramme hvilken som helst bedrift, men det er spesielt én bransje som fremstår som et foretrukket mål for svindlere.

Riseng peker ut eksportører innen fersk sjømat som særlig utsatt for svindelforsøk.

– Handel med fersk sjømat er spesielt utsatt fordi det er en vare som må levers hurtig, der hver time teller. Svindlerne utnytter dette og fremmer ekstra gode tilbud som må vurderes med korte frister, forklarer Riseng.

Et konkret eksempel på en nylig avverget svindelsak var da en kunde hos Allianz Trade ble kontaktet av en italiensk person de møtte på den store sjømatmessen i Barcelona. Etter flere samtaler og informasjonsutvekslinger ble kunden mistenksom og kontaktet Allianz Trade.

Les også:  Norsk næringsliv frykter geopolitisk uro og økonomisk kollaps

– Gjennom vårt globale nettverk og kollegaer i Italia fikk vi avslørt at den italienske kontakten ikke kunne relateres til det virkelige selskapet han påsto å representere, forteller Riseng.

5 faresignaler på svindelforsøk:

• Uvanlig fleksibilitet når det gjelder størrelse og kvalitet på produktet som skal leveres

• Ingen forhandling om pris og leveringsvilkår og svært fordelaktige vilkår

• Manglende visittkort på messer eller andre fysiske møteplasser

• Forsøk på å skape forvirring og press i prosessen for å fremskynde handelen

• Kundens leveringsadresse stemmer ikke med den registrerte leveringsadressen

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.