Slik unngår du motorstopp med feriebilen

frende

Færre kolliderer, men flere trenger bilberging. Det er status når nordmenn nå gjør seg klare for bilferie.


Trafikken på norske veier er roligere i feriemånedene, og antall bilskader ligger 10 prosent under normalen.

– Det hjelper på statistikken at det er mindre rushtrafikk og hverdagsstress, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring. De fleste ulykker skjer en helt vanlig ukedag når du må rekke barnehagen eller et møte.

Sommer og motorstopp
Veihjelp og bilberging er derimot typisk for juli og august.

– Her ser vi 30 prosent flere saker enn snittet ellers i året, forteller Ytre-Hauge.

Det har motortakstsjef i Frende, Svein Monsen, forklaringen på:

– Skjer det noe med bilen er det vanskeligere å håndtere når du er langt hjemmefra. Ikke kan du få hjelp av naboen eller noen du kjenner, og du vet ikke nødvendigvis hvor nærmeste verksted er, sier han. Mange får veihjelp et stykke hjemmefra, men gjerne med noe som er enkelt å fikse.

Les også:  Dødt løp før Skal vi danse-finalen

– Flatt batteri, motortrøbbel, punktering som du ikke får skiftet selv eller nøkler innelåst i bilen, er blant sakene vi får meldt til oss, bekrefter Roger Ytre-Hauge. Tidligere måtte Frende bistå en kunde i Bergen da vindusviskerne sluttet å virke.

– Du kommer ikke langt i regnbyen uten vindusviskere, sier fagsjefen muntert.

Forberedelser før ferien
For å unngå overraskelser på langturen, kan det være greit å ha gjennomført service på bilen i god tid før turen starter.

– Mange kjører til det sier stopp, det er ikke så lurt, sier Monsen. Han råder nordmenn til å forberede seg mentalt på hva som kan skje underveis.

– Tenk igjennom hva du skal gjøre om du blir stående langs landeveien, enten med motorstopp eller i lang kø, sier Monsen.

– Ha telefonnummer til veihjelp lett tilgjengelig og ha litt mat og rikelig med drikke. Det blir fort varmt om bilen stående i sola, sier han.

Les også:  Ny undersøkelse: Frende har Norges mest fornøyde forsikringskunder

Uvant og tettpakket
Underveis gjelder det å tilpasse kjøringen etter forholdene.

– Vi kjører på ukjente steder under uvante forhold og vi er mange i bilen. Stikkordene er riktig fart og riktig avstand, sier Roger Ytre-Hauge. Han minner også om å pakke bilen riktig, både av hensyn til tyveri og på grunn av bilens kjøreegenskaper.

– For mange tunge ting kan gjøre bilen vanskelig å styre. Et godt råd er å pakke de tyngste tingene nederst, og helst langt foran i bagasjerommet eller inn mot seteryggen, og sikre løs last, sier fagsjefen.

– Du vil ikke risikere at bagasjen kommer flygende og skader deg eller passasjerene ved en kollisjon, sier han. Må du bråbremse i 50 km/t vil en 20-kilos sekk komme flygende som et prosjektil på 1,25 tonn.

Les også:  Juletid er lesetid: Årets julehefter er her!

Uhell og tyveri
Frende erfarer at uoppmerksomhet i trafikken er årsak til mange uhell i trafikken.

– Når du kjører bil, skal du kjøre bil, ikke holde på med telefon, radio og GPS, aviser eller barbering mens du kjører. Vi har sett mye rart, sier Roger Ytre-Hauge.

Bilforsikringen dekker uhell, tyveri og skader knyttet til bilen, person- og passasjerulykke, avhengig av dekningene du har valgt.

– Det er spesielt mange bilinnbrudd om sommeren, derfor bør du ha en god reiseforsikring i tillegg, den kan dekke tap av reisegods i bilen, og sykdom og skade på deg og reisefølget, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Flere av de sør- og østeuropeiske landene i EU krever fremdeles Grønt kort fra forsikringsselskapet ved innreise med bil. Kortet viser at du har ansvarsforsikring på bilen, og garanterer for riktig erstatningsoppgjør etter hvis du forårsaker en skade.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.