Utvider sommersesongen for fergesambandet Andenes – Gryllefjord

nfk

Fylkesrådet i Nordland ønsker å utvide sommersesongen for fergesambandet Andenes – Gryllefjord. – Et viktig samband for reiselivet i regionen, sier fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø, og putter én million kroner ekstra inn i sambandet. Det samme gjør Troms fylkeskommune.

Med økende trafikken på fergesambandet, som hovedsakelig består av turister, noen busser, men også noe næringstransport, er det et tydelig behov for å utvide sesongen.

– 2022 ga rekordtall, og veksten har fortsatt i 2023, med en økning på ytterligere 1025 personbilenheter, dvs. en økning på 4,5 prosent, påpeker fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø.

Les også:  Dette irriterer 6 av 10 nordlendinger seg over på flyturen

Kvensjø sier at det er fornuftig å utvide sesongen ut september måned.

– Fergesambandet Andens – Gryllefjord er et viktig samband for reiselivsnæringen. Vi ønsker å legge til rette for at flere besøkende kan oppleve den vakre naturen og kulturen i regionen, sier Dobak Kvensjø.

Fergesambandet Andenes – Gryllefjord er et samarbeid med Troms fylkeskommune, hvor netto driftsutgifter deles mellom partene. Det er Troms fylkeskommune som ivaretar anbudsutlysning og kontraktsoppfølging.

Les også:  Aldo (20) fra Hadsel valgt ut til talentprogram

– Gjeldende kontraktsperiode er 18.05.2021 – 03.09.2023 med opsjon på 1 + 1 år. Første opsjon er utløst, så kontraktens utløpsdato er 03.09.2024. Jeg har tro på at vi i dialog med operatør får utvidet seilingsperioden til ut september, underbygger Kvensjø.

Torghatten Nord AS betjener ruten i dag, med fartøyet M/F Stetind. Ferjen er bygd i 1977 og har en kapasitet på 49 personbilenheter og 200 passasjerer. Rutetabellen har to avganger i hver retning i skuldersesongen, altså i perioden fra oppstart til rundt 10. juni, og igjen fra midten av august og til sesongslutt.

Les også:  Nytt ferjeanbud i Meløybassenget

– I primærsesong er det tre daglige turer t/r. Nå satser vi på å utvide tilbudet til ut september, men da med to daglige avganger hver vei, sier Dobak Kvensjø.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.