Stena Estrid er den første av fem E-Flexer-ferger som representerer neste generasjons energieffektive og fleksible RoPax-ferger. Stena Estrid er en av tre E-Flexer-ferger som skal operere på Irskesjøen og planlegges å gå inn i trafikk mellom Dublin og Holyhead tidlig i 2020. De følgende to er planlagt å bli satt i drift på linjen mellom Liverpool og Belfast i 2021.
– Det føles fantastisk bra at vi har nådd enda en milepæl i vår nybyggingsprosess når Stena Estrid for første gang ble sjøsatt og manøvrert på en vellykket måte ut fra tørrdokk. Nå venter en intensiv fase i byggingen. Interiøret skal komme på plass, før hun styrer mot Europa og trafikkstarten på Irskesjøen, sier Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson, som selv var tilstede på Avic-verftet i Kina.
De tre fergene som er designet for Irskesjøen, vil være større enn dagens tonnasje og øke kapasiteten betydelig. Disse nybyggene vil bli 215 meter lange, ha en lasteevne på 3.100 lengdemeter og ta 1000 passasjerer og mannskap. Ordren er en milliardinvestering og er et bevis på hvor strategisk viktig virksomheten på Irskesjøen er for Stena Line.
– Vi tror på fortsatt vekst på Irskesjøen og ønsker å gi våre passasjerer og fraktkunder den beste transportopplevelsen. Sammenlignet med dagens ferger, vil Stena Estrid ha mange fordeler, for eksempel raskere lasting og lossing, moderne og luftig skandinavisk-inspirert design som inkluderer en avdeling med Skylight-vinduer, en Hygge Lounge og en oppgradering av Stena Plus-konseptet, sier Niclas Mårtensson.
I tillegg til de tre nybyggene for Irskesjøen, har to større E-Flexer ferger blitt bestilt. Disse planlegges å gå i trafikk i Stena Lines linjenett i 2022. Disse fergene blir 240 meter lange, har en lastekapasitet på 3.600 lengdemeter og tar 1200 passasjerer.
Stena Lines søsterselskap Stena RoRo er prosjektleder for alle E-Flexer nybygginger som pågår på Avic Weihai Shipyard i Kina.