Sør-Arnøy: To nye kaier for framtida

nfk

Det var jubel og kakefest på Sør-Arnøy da den splitter nye hurtigbåtkaia og industrikaia ble formelt innviet.

Nordland fylkeskommune har gjennom de siste årene etablert flytekai for hurtigbåtene langs Nordlandskysten mange steder.

– Én stor fordel med flytekai, er at høyden mellom kai og båt er lik uavhengig av flo og fjære. Begge kaiprosjektene på Sør-Arnøy har en fellesnevner, nemlig den rivende utviklingen vi opplever her ute på Arnøyene. Med økt aktivitet, forventer vi økt reiseaktivitet også med hurtigbåt. Og alt i alt er det jo det dette handler om. Å lage effektive kommunikasjonsmuligheter for de som skal reise både til og fra, sa fylkesråd utbygging og eiendom Lise Henriette Rånes.

Sammen med ordfører i Gildeskål Bjørn Magne Pedersen foretok hun den offisielle åpningen av kaia. Det skjedde ikke ved å klippe loppe en snor, men tvert imot ved å binde to tau sammen gjennom en solid knute. For å symbolisere at forbindelsene med Sør-Arnøy har blitt enda sterkere.

Les også:  Avinor: Seks nye tårn overføres til Bodø

– Jeg vil i dag takke Arnøy-samfunnet og Arnøy-væringene for tålmodigheten i den perioden anleggsarbeidet sto på som verst og det var ganske kaotisk på stedet. Men så lenge alt tross alt gikk greit underveis, uten noen skader å snakke om, glemmer man fort de trasige periodene og gleder seg til det blir ferdig. Nå skal vi se framover og se hvilke muligheter disse kaiene gir Arnøyene og dere som bor og virker her, sa ordføreren.

Les også:  Ønsker fortgang i konsesjonssak i Bodø

Han benyttet sjansen til å takke fylkeskommunen som har vært en av hovedfinansiørene av de to prosjektene, med et engangstilskudd på litt over ni millioner kroner til flytekaia, og fem millioner kroner til industrikaia.

– Det er også på sin plass å takke de som har bidratt til realiseringen av prosjektet, enten gjennom å ha planlagt og prosjektert, styrt arbeidene underveis eller faktisk utført et fysisk stykke arbeide. Om det er kommunens egne ansatte, lokale bedrifter eller tilreisende bedrifter, så er vi de stor takk skyldig. Ingen spesielt nevnt og heller ingen glemt!

Det ligger mye arbeid bak disse nye kaiene. Ikke mindre enn 46 000 kubikkmeter stein ligger i fyllingen – stein som er hentet ut lokalt på Sørarnøy. Flytekaien er av betong og er 40 meter lang og 8 meter bred. Det er altså dimensjoner over disse nye kaiene.

Les også:  Utvider sommersesongen for fergesambandet Andenes – Gryllefjord

Rådgiver for sjøtransport i Nordland fylkeskommune Bjørn Hopen Wiik tror de nye kaiene vil gi mange positive ringvirkninger for Sør-Arnøy.

– En av dem er at det nå er mulig for begge hurtigbåtene som anløper her, å legge til samtidig. Dette så vi demonstrert til fulle i dag, da begge båtene kom inn samtidig og la seg flott til kai samtidig. Dette vil gjøre det enklere for de reisende. Det at vi ikke lengre er avhengig av fergekaien for hurtigbåtanløp, gir oss også større frihet i ruteplanlegging.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.