De har utviklet en ny mattekolleksjon som hedrer kvinnelige designikoner. Nå er Heymat fra Mo i Rana på plass i New York sammen med landets fremste designbedrifter for å vise seg fram på gigantmessen ICFF.
– Vi er veldig fornøyde med å ha med Heymat. USA har blitt eksportmarked nummer én for norsk møbel- og interiørbransje. Nå som økonomien er litt bedre, bruker amerikanerne mer penger, noe som forhåpentligvis vil bidra til økt verdiskaping og flere arbeidsplasser i Helgeland og andre steder i Nord-Norge, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.
De fem norske designbedrifter som sammen utgjør årets utgave av utstillingskonseptet Inside Norway, er foruten Heymat også Lunnheim, Lundhs, Norsk Dun og Minus Furniture. Sammen fronter de Norge under den viktige nordamerikanske designmessen ICFF. Messen står mellom 19. og 21. mai på Javits Center i Hell’s Kitchen på Manhattan i New York.
Matteprodusenten Heymat ble nylig kåret til Årets eksportbedrift under bransjedagene til Norsk Industri Designindustrien. I fjor doblet den Mo i Rana-baserte bedriften eksporten til USA.
– USA er et spennende og stort marked for oss, og veksten vår sier litt om det enorme potensialet som ligger her. Vi vet at 95 prosent av amerikanere har en dørmatte, og mange har to eller flere. Stadig flere får øynene opp for at dørmatten er et interiørobjekt som komplementerer resten av interiøret, sier Karoline Riis Rigault, markedssjef i Heymat.
Nå har Heymat med seg en real godbit av en nyhet til det amerikanske markedet, nemlig en helt ny mattekolleksjon: «The Iconic Women Collection». Den er utviklet i samarbeid med det Los Angeles-baserte trend- og designmagasinet Sight Unseen. Serien feirer visjonære kvinnelige designere gjennom tidende, og har allerede blitt omtalt i innflytelsesrike magasiner som Wallpaper og Design Milk.
– Selve lanseringen skjer i den unike designbutikken Coming Soon på søndag, altså i dag. Vi får vist fram kolleksjonen akkurat i den settingen vi ønsker, og nå gleder vi oss til å se hvordan den tas imot på markedet både i USA og andre land, sier Rigault.
For drøyt 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet for norske møbler, interiør og tekstiler. Nå er det ingen som kjøper mer enn amerikanerne. De siste fem årene har norsk eksport over Atlanteren gått opp med om lag 80 prosent. Likevel er ikke designbransjesjef Egil Sundet fornøyd.
– Vi kunne fått til mye mer dersom norske myndigheter matchet støtten våre naboland gir til sin ferdigvareindustri. Arbeidende kapital spises opp av den særnorske formueskatten. Det betyr at evnen til å satse på eksport minker, mens arbeidsplasser i industrien flyttes ut av Norge. Investeringsstøtten er også mye lavere, men heldigvis kommer det nå en eksportsatsing for bransjen, sier Sundet.