Singles Day har kommet for fullt til Norge

brownie

På verdensbasis er Singles Day den aller største handledagen både på nett og i butikker. Nå har dagen også etablert seg i Norge, og tall fra Vipps AS viser at varehandel med Vipps økte med 83 prosent 11. november sammenlignet med torsdag uken før.

− Tallene fra Vipps viser at Singles Day nå også er et fenomen i Norge, og at varehandelen har fått en ny høytid, sier Vegar Wikhammer Heir, kommersiell leder i Vipps AS.

Les også:  Forsikringsselskap advarer: Kan bli dyrt å handle billig

Fenomenet Singles Day startet som en shoppinghøytid i Kina i 2009, og har nå vokst til å bli den aller største handledagen i verden. Frem til nå har ikke dagen hatt den samme posisjonen i Norge, men i år ble 11. november brukt som en anledning for å fremme tilbud og gode priser fra mange ulike nettbutikker. Tall fra Vipps viser at shoppeglade nordmenn har tatt frem mobilen og handlet langt mer enn sammenlignet med torsdagen uken før. Aller mest har vi brukt på klær og elektronikk, som viser den aller største økningen.

Les også:  Vil øke norsk jordbærproduksjon med 50 prosent

− Det er ingen overraskelse at nordmenn har brukt mest på klær og elektronikk, noe som er forventet nå som julehandelen allerede har kickstartet. Mange er bevisst på at man bør være ute i god tid da det er litt lengre leveringstider på mange varer nå, så vi forventer at også Black Week kommer til å slå nye rekorder i år, sier Vegar Wikhammer Heir. 

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.