Lørdag 4. februar leder Simon Nitsche den direktesendte festaftenen for reklamebransjen – «Gullfisken». Reklamebyråene bak de 12 sølvfiskene kjemper om den gjeve prisen, når fjorårets beste reklamefilm skal kåres.
Juryen har kåret 12 sølvfisker fra reklamefilmene som har blitt vist på TV 2-kanalene i løpet av 2022, og nå er det seerne som skal stemme frem vinneren.
Simon Nitsche er programleder for «Gullfisken», og han har alltid satt pris på reklame som treffer.
– Da jeg var åtte år, satt pappa og jeg og ventet på at Lottos «Ballroom Blitz» skulle komme på i reklamepausen. Vi elsket den. Fortsatt lages det reklamer du håper skal dukke opp i pausen, og de tror jeg det er viktig at bransjen klarer å skape. Det er de vi skal hylle på Gullfisken, sier Simon Nitsche.
Det blir en festaften fylt med underholdningsoverraskelser og ikke minst reklameparodier.
– Jeg tror det er mange som gleder seg til reklameparodiene, og jeg føler vi har gitt litt ekstra kjærlighet til disse i år, forteller Nitsche.
Her er de nominerte reklamebyråene og reklamefilmene for 2022:
Januar: POL med «Jubileum 375 år» for Posten
Februar: POL med «Sprut» for Kondomeriet
Mars: Morgenstern med «Blir sikkert flink til noe annet» for Finn Torget
April: Morgenstern med «Reiseleder-Kjell» for Finn Reise
Mai: TRY med «Finsk» for Vipps
Juni: TRY med «Smørbukkene» for Fjordland (Bremykt)
Juli: TRY med «#huninvesterer – Fyll Ullevaal Stadion» for DNB
August: Morgenstern med «Mandag på lørdag» for Finn Jobb
September: TRY med «#huninvesterer – Hun vet ikke» for DNB
Oktober: Alexander Reklamebyrå med «Plastemballasje» for Grønt Punkt Norge
November: Per Høj med «Snakk sammen» for Storebrand
Desember: Anorak med «Takk for lånet» for KLP
«Gullfisken» sendes direkte fra Chateau Neuf, lørdag 4. februar kl. 22.15 på TV 2 Direkte og TV 2 Play.