Q-Meieriene fortsetter veksten

q-meieriene

Q-Meieriene solgte meierivarer for 1.85 mrd. kroner i 2019, mot 1.82 mrd. kroner året før. Lavere vekst enn tidligere stopper ikke selskapet fra å gire opp, og satse enda mer på innovasjon.

Selskapet fikk et driftsresultat på 138 millioner kroner i 2019, 27 millioner opp fra 2018. Omsetningen i selskapet økte med 31 millioner kroner fra 2018 til 2019, som gjør at Q-Meieriene kan skilte med en vekst på 1,7 prosent.

– Vi oppnådde ikke den veksten vi er vant med, men det er likevel brukbart i et marked som stagnerer Q-sjefen Bent Myrdahl.

Selv om forbruket av konsummelk har gått ned, har Q forbedret markedsandelen på melk fra 24,4 % til 25,6 % i 2019. Q-sjefen har et optimistisk syn på fremtiden for meieriprodukter.

Les også:  Bilbransjen: En av fire frykter konkurs og over 10 000 er permittert

– Meieriprodukter har utrolig mange bruksområder. Jeg mener at det norske markedet er underinnovert, og at vi har mye å gå på enda. Vi trenger å finne smartere og bedre måter å gjøre ting på, sier han.

Særlig har Q hatt fremgang med konseptet yoghurt på pose. I 2019 kan bestselgeren Q Frokostyoghurt vise til en omsetningsvekst på 45%.

– Vi har 15 % markedsandel innen yoghurt, og er halvveis til målet om å ta en tredjedel av markedet, sier styreleder i Q-Meieriene Kristine Aasheim.

Etter ti år i markedet har også Skyr® posisjonert seg som en reell utfordrer i en knallhard yoghurtkategori. I 2019 var Skyr® det tredje største yoghurtmerket målt i verdi.  

Les også:  Krevende tider for norsk blomsterproduksjon

– Hovedforklaringen på veksten vi har hatt er uten tvil fokus på innovasjon og produktutvikling, i samarbeid med forbrukerne. Den åpne dialogen gjør at vi våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater, sier Aasheim.

På lag med forbruker
De fem siste årene har omsetningen i selskapet vokst med 40 %. Ifølge Aasheim kommer 67 % av omsetningsveksten fra det de kaller for «åpne forbrukerdrevne innovasjoner».

– Før 2015 drev vi med hemmelig innovasjon og gjettet på hva folk ville ha, forteller hun.

Etter lanseringen av idébanken, «Min Q-idé», i mai 2015 ble Q-Meieriene for alvor et forbrukerdrevet meieri. Nå, 5 år senere, får de inn nye idéer til innovasjon og forbedringer hver eneste dag.

Les også:  Koronaviruset: Milliardtap for havnene

– Nyskaping kan være noe «herk», fordi det er vanskelig å treffe rett. I Q har vi faktisk laget et eget museum med produkter som har feilet. Det er viktig å tørre å snakke om det som har feilet. Skal du vinne med innovasjon, må du våge og ville, Aasheim

Rigger seg for flere forbrukerdrevne innovasjoner 
Det er fortsatt mye forbrukerne vil at Q-Meieriene skal lage, men som de ikke har kapasitet til, forteller Q-sjef Bent Myrdahl.

– Nå bygger vi ut meieriet på Jæren. Et miniputtmeieri blir da litt større, og vi får mer kapasitet til å levere det Q-forbrukerne etterspør, sier Myrdahl.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.