Nye elektriske varebiler fra Citroën

Citroën

Gjennom sin 100 år lange historie har nyttekjøretøy vært viktig for Citroën. Nå lanserer de andre generasjon elektriske varebiler.

Med en markedsandel på 9,2 prosent er Citroën nå den sjette største produsenten av lette nyttekjøretøy i Europa.

Berlingo Electric har vært med på å brede grunnen for utslippsfri varetransport. Gjennom en elektrifisering av alle sine varebiler, tar nå Citroën neste steg for å bidra til å nå målene som er lagt for fremtidens transportløsninger.

Først ut: Citroën Jumpy
Etter lanseringen av Citroën Jumpy i 2016 har 135.000 utgaver rullet ut på veiene. Robust og med stor lastekapasitet har den blitt svært godt mottatt av sine brukere.

Les også:  Yrkestrafikkforbundet: - Viktigere med veiutbedringer enn nye veier

Den passer like godt på anleggsområdet utstyrt med høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og beskyttelsesplater, som den gjør for komfortabel landeveiskomfort med åttetrinns automatkasse og moderne førerassistansesystemer.

For å gjøre varelevering rundt og i byene enda mer miljøvennlig, lanserer Citroën en helelektrisk versjon av Jumpy allerede neste år.

Bygget på Groupe PSAs EMP2-plattform, optimalisert for ulike drivstoff og drivlinjer, beholder den sine praktiske egenskaper, samtidig som den tilfredsstiller nye krav. 

To batteripakker
Nye Citroën Jumpy kommer med to batteripakker. En på 50 kWh som gir en rekkevidde etter WLTP på 200 kilometer, og en på 75 kWh med en rekkevidde på 300 kilometer.

Les også:  Fire Hurtigruten-ansatte testet positivt for COVID-19

Begge batteripakker kan utnytte moderne ladeinfrastruktur. Fra vanlig stikkkontakt til 100 kw supercharger. Wallbox kombinert med normalladeinntak på henholdsvis 7,4 kW og 11 kW er også mulig.

Med 100 kW supercharger lades batteriet på 50 kWt til 80 prosent på 30 minutter, og batteriet på 75 kWt når 80 prosent på 50 minutter

De elektriske varebilene vil på de fleste områder ha tilsvarende ytelser som dagens fossile varianter. Jumpy kommer i tre lengder (4,6 m., 4,95 m. og 5,3 m), med en lastekapasitet på henholdsvis 4,6 m3, 5,3 m3 og 6,1 m3.

Les også:  33 Hurtigruten-ansatte testet positivt for covid-19

I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis, noe som betyr en rekke muligheter for påbygg.

Nye elektriske Jumpy vil selvsagt også leveres med tilhengerfeste. Nyttelasten blir rundt 1.200 kilo avhengig av modell.

Berlingo neste varebil ut
I 2021 kommer også nye Citroën Berlingo i elektrisk utgave.

Den minste av søsknene i modellporteføljen ble kåret til Van of the year da den ble lansert i 2018, og trer inn i en svært viktig klasse når den kommer på markedet om et drøyt år.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.