Som et ledd i forberedelsene mot en større forbrukerrettet kampanje i Storbritannia denne høsten, lanserer Sjømatrådet i disse dager en ny rapport som publiseres på dagligvarehandelens bransjenettsted The Grocer.
– Det har vært store endringer i det britiske samfunnet i de siste årene, med Brexit, koronapandemi, økt bruk av hjemmekontor og en hardt presset kjøpekraft på grunn av økte kostnader. Med denne rapporten ønsker vi å vise sjømatens muligheter i dagligvarehandelen, sier Norges sjømatråds utsending til Storbritannia, Victoria Braathen.
Dagligvarehandelen er den klart største kanalen for konsum av sjømat i Storbritannia.
Ifølge britiske Seafish, kjøpes nesten 70 prosent av all sjømat på øyriket i denne salgskanalen.
For å få enda mer innsikt om det britiske sjømatkonsumet, har Sjømatrådets utekontor i Storbritannia nå lansert rapporten “Building seafood consumer confidence to boost consumption”.
– Det skjer i samarbeid med innsiktsavdelingen på hovedkontoret i Tromsø og med bidrag fra andre aktører, deriblant Kantar Worldpanel. Den er nå publisert på den toneangivende mediekanalen for britisk dagligvarehandel, bransjenettstedet The Grocer, sier Braathen.
I rapporten, som er rettet mot aktører som jobber i dagligvarehandelen, deler Sjømatrådet forbruker- og markedsinnsikt og peker på muligheter for å møte endrede forventninger hos forbrukere innen sjømatkategorien.