Nordland: Støtt får ferjeanløp igjen

nfk

I nytt anbud som lyses ut for ferjesambandene Sund – Horsdal – Sørarnøy og Ørnes – Vassdalsvik – Meløysund – Bolga, økes størrelsen på ferjene.

– Men ikke minst har vi lyttet til folket på Støtt, og legger inn en ukentlig avgang til og fra Støtt, sier fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.

Fylkesrådet har godkjent hvordan ferjetilbudet i Meløy og Gildeskål skal se ut de neste ti årene, fra 1. februar 2025. 

– Vi ønsker å styrke næringslivet og muligheten for bosetting i de to kystkommunene. Vi har lyttet til folket på Støtt, som har vært uten fast anløp siden 2019. Nå gjeninnfører vi muligheten for å ta ferje til øysamfunnet. Ikke minst er dette viktig for reiselivsnæringen, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

Les også:  Vil ha turistskatt i Lofoten

Fylkesrådet har også lyttet til oppdrettsnæringen, når de nå øker kapasiteten for laksetransporten fra Sør-Arnøy i Gildeskål kommune. Sør-Arnøy er hjemsted for lakseslakteriet N950, en stor arbeidsgiver, men ikke minst en stor eksportør med betydelige krav til stabil ferjekapasitet. Antall daglige anløp, øker fra syv til åtte på hverdager. 

– I anbudskriteriene har vi stilt krav til nyere og større fartøy som kan frakte mer laks og andre varer til og fra Arnøyene. Dette er et viktig grep for å støtte opp om den blågrønne næringen i Nordland, en næring som er vår aller største verdiskaper. Ved å øke kapasiteten for laksetransporten, bidrar vi til å sikre arbeidsplasser, inntekter og vekst i regionen, sier Dobak Kvensjø.

Les også:  Her ruller Telia ut 5G i Nordland i sommer

Fylkesrådet har også vedtatt å forbedre ruteplanen og hastigheten på fergene i begge sambandene, samt å sikre at de er moderne, miljøvennlige og universelt utformede.

– Vi har også lagt vekt på å ivareta behovene til skoleelever, helse- og omsorgstjenesten, og andre reisende i kystsamfunnene, sier Dobak Kvensjø.

Nordland fylkeskommune lyser ut anbud for fergesambandene Sund – Horsdal – Sørarnøy og Ørnes – Vassdalsvik – Meløysund – Bolga i løpet av bare noen få dager, med kontraktsperiode fra 1. februar 2025 til 31. januar 2035. For begge sambandene stilles det krav til at fartøyene ikke skal være eldre enn fra år 2010.

Les også:  Rødt kritisk til ferjeanbudet Dønna - Herøy

– Fylkesrådet er selvfølgelig interessert i at så mange operatører som mulig vil delta i konkurransen. Vi krever relativt nye fartøy, fordi et stabilt og godt ferjemateriell vil komme innbyggerne og næringslivet i Nordland til gode, avslutter fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.