Er du bileier, er det en stor sjanse for at du har opplevd dette. Trolig vil flere hundre bilførere ende opp med en «rose» i frontruten de neste dagene.
– Påsken er rett rundt hjørnet og våren er i anmarsj. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Flere steder i landet har det i perioder vært bare veier de siste ukene. Det medfører at sesongen for steinsprutskader har startet.
Beregninger Gjensidige har gjort viser at nærmere 13.000 bileiere i Nordland måtte innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet i løpet av fjoråret. Erstatningene endte på 85 millioner kroner, eller nærmere 230.000 kroner hver eneste dag.
– Det er ingenting som tyder på at denne trenden vil snu, sier Voll. Trolig vil rundt 350 uheldige bileiere i Nordland oppleve denne type skade – i løpet av påskeuken.
Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.
– I snitt koster det Gjensidige rundt 12.000 kroner å skifte en rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på over 30.000 kroner, sier Voll.
Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den.
– Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, avslutter Voll.
Foto: Gjensidige