P4-gruppen lanserer annonsebørsen «SmartSpot» for digital lydreklame

dab radio

I disse dager lanseres Norges første og eneste annonsebørs for digital lydreklame. Navnet blir SmartSpot og børsens annonsemotor håndterer for første gang datadrevet målrettet reklame i både strømmet lineær radio, podkast, nett og smarthøyttalere under ett.


– Et av spørsmålene P4 oftest har fått de siste årene er når det blir mulig å målrette radioreklame slik man etter hvert er vant til fra andre digitale medier. Nå er vi glade for å kunne fortelle at muligheten straks er på plass for første gang, og at den vil videreutvikles i samarbeid med annonsører og mediebyråer, sier digitaldirektør Rune Hafskjær i P4-gruppen.

Les også:  Cyber sikkerhet: Fem ganger så mange har blitt svindlet i år

SmartSpot muliggjør at lyttere som hører direktesendte digitale radiostrømmer eksponeres for unik reklame som er målrettet basert på geografi, kjønn og andre parametere. Annonsene kan målrettes basert på data som er samlet gjennom innlogging, brukerprofil, tekniske data og adferdsdata, og er innhentet med samtykke i tråd med godt personvern. Eksempelvis er det mulig å gi lyttere i vest reklame for paraplyer, mens lyttere i sør-Norge hører reklame for softis. Dette kan styres av værmeldingen i sanntid dersom dette skulle være ønskelig.

Les også:  Annonsefall for tv- og radiobransjen: Har mistet 200 millioner kroner det siste året

– Individuell reklame i samme lydstrøm og på tvers av radio og podkast er noe vi har hatt lyst til å få til i lang tid, og vi har derfor jobbet både hardt og lenge for å endelig kunne gi annonsørene våre disse mulighetene fremover. Målet er å gi hver lytter mer relevant reklame og annonsørene høyere effekt av annonseinvesteringen, sier Hafskjær.

Les også:  Handelsforventninger betraktelig forverret i tysk industri

Han understreker imidlertid at kommersiell radios store styrke er å skape høy dekning på kampanjer og at målrettet annonsering i første rekke, og derfor bør rettes mot større grupper basert på for eksempel geografi, alder eller kjønn for å gi en kampanjeforsterkning der det er viktig. I tillegg blir det endelig lettere å kjøpe annonsering i podkaster på en enkel måte frittstående eller som del av en større kampanje som inkluderer radio og med norske, lovlige data, avslutter Hafskjær.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.