Den 9. november 2019 er det 30 år siden DDR åpnet grensene til Vest-Tyskland. Forbundsregjeringen markerer jubileumsåret for det historiske øyeblikket med en ukelang festival i Berlin og flere aktiviteter på landsbasis. Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) deltar i feiringen med informasjonskampanjen «Reiselandet Tyskland – 30 år etter murens fall».
I årene etter murens fall utviklet turismen seg i Tyskland til å bli en betydelig økonomisk faktor og bidrar i dag med sine over 105 milliarder euro, til rundt fire prosent av landets bruttonasjonalprodukt og står for over tre millioner arbeidsplasser. I anledning 30-årsjubileet lanserer DZT en informasjonskampanje med samarbeidspartner HanseMerkur. Kampanjens strategiske målsetting utover å minnes det historiske øyeblikket, er å gi partnere i de 16 delstatene en offentlig plattform hvor de kan presentere sine produkter eller utviklinger rettet mot turisme og dermed formidle en representativ oversikt over turisttilbudet i Tyskland, som har vokst drastisk i løpet av de 30 årene etter murens fall.
DZT har engasjert internasjonale influensere som reiser på tur i Tyskland fra juli til september og dokumenterer sine inntrykk med emneknaggen #Germany30reunified. Kampanjens innhold kan følges på DZTs Instagram-konto og andre sosiale medier, på www.germany.travel og i influensernes egne kanaler.
30-årsjubileet til murens fall, den påfølgende gjenforeningen og slutten på den kalde krigen feires i hele Tyskland med mange prosjekter og initiativer. Berlin markerer hendelsen med en ukes festival fra 4. til 10. november, hvor man kan oppleve over hundre arrangementer på syv lokasjoner som spilte en sentral rolle i den fredelige revolusjonen. For de som ønsker å gå langs den tidligere muren som delte Berlin i to, er det utviklet en Augmented Reality-app som gir deg muligheten til å gjennom telefonen oppleve livet langs Berlinmuren slik det så ut før.