Fredag ettermiddag var flere fjelloverganger stengt som følge av dårlig vær, og det vil fortsette lørdag. Samtidig er det lange køer og kolonnekjøring mange steder.
– Er man uvant med kolonnekjøring er det sjelden trivelig å havne i bilkø mens uvær raser utenfor, men husk at kolonnekjøring først og fremst handler om din sikkerhet. Du havner som regel der du skal, men årsaken til at det er et begrenset antall biler som får være med i en kolonne hver gang handler om at det ikke må være flere personer med enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
En av de viktigste oppgavene som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at man følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.
– Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det oppleves som stressende å kjøre slik for første gang. Spesielt med snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Da er det ikke bare å stoppe, men skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Å kjøre kolonne i uvær er ikke ufarlig, og det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier han.
Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.
Fredag ettermiddag er det kolonnekjøring og lange køer på riksvei 7 på Hardangervidda samt mellom mellom Hol og Aurland, og flere fjelloverganger i Sør-Norge er stengt.
– Været skifter fort på fjellet, og kolonnekjøring kan bli innført på kort varsel. Helst bør man unngå biltur over fjellet nå, men sørg i hvert fall for å ha mat og varme klær liggende i bilen, samt ha nok drivstoff eller strøm. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer i en kolonne, så se i hvert fall til at bilen er godt skodd for vinterføre. Mange er i tillegg uforberedt på lang ventetid, man kan man bli stående i flere timer og kanskje enda lengre, sier Brandeggen.
Slik kjører du kolonnekjøring:
Før du drar:
- Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ofte ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.
- Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger.
- Innhent informasjon om vei- og værforhold.
- Ta med varme klær og vinterfottøy.
- Ta med mat og drikke.
- Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade.
- Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og utstyrt med vinterdekk.
- Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn.
Før kolonnekjøringen:
- Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.
- Har du varmetråder i frontruta så slå de av.
- Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.
Under kolonnekjøringen:
- Bruk tåkelys og nødblink.
- Hold jevn fart.
- Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen.
- La luftanlegget gå med kald luft på frontruten.
- Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen unødig.