Regjeringen har akkurat kunngjort at de vil styrke de såkalte FOT-rutene i nord. Prisene reduseres og setekapasiteten økes betydelig. Fylkesrådsleder i Nordland, Elin Dahlseng Eide, mener dette er en merkedag for kommunikasjonen i Nord-Norge.
Det blir en betydelig økning i setekapasitet på de offentlig finansierte flyrutene i Nordland. En økning på 44 prosent mellom Bodø og Mosjøen, 31 prosent mellom Bodø og Svolvær, 36 prosent mellom Stokmarknes og Bodø, og 20 prosent mellom Leknes og Bodø.
– Det vil bli enklere og mer praktisk å reise mellom byene i nord. Mellom Bodø og Harstad/Narvik vil setekapasiteten øke med hele 83 prosent. Øking av setekapasitet vil føre til en merkbar forbedring i transportforbindelsene mellom de tre byene. Det genererer utvikling i både næringsliv og livsutfoldelse for alle som bor og virker i Nordland og Nord-Norge, sier fylkesrådsleder Elin Dahlseng Eide.
Fylkesrådsleder Eide mener dette er en stor dag for Nord-Norge.
– Dette har vi jobbet med lenge. Vi er derfor svært fornøyd med at regjeringen har lyttet, og nå velger å styrke FOT-rutene i nord. Dette vil ha en betydelig positiv effekt på tilgjengeligheten og mobiliteten i regionen og landsdelen, påpeker Eide.
Eide understreker at det er spesielt positivt til at korrespondansen til Bodø og videre til Tromsø styrkes. Dette gir en betydelig styrking for alle «helse-reisende». Kapasitetsøkningen vil gjøre det lettere å reise til både Nordlandssykehuset i Bodø og til Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø.
– Fot-rutene har alltid spilt en viktig rolle i å knytte Nord-Norge sammen, og med denne styrkingen vil det være enda enklere å reise mellom byene i landsdelen. Regjeringens beslutning om å styrke FOT-rutene vil bli verdsatt av mange, også pasientene som er avhengig av disse flyreisene, understreker Eide.
I konkurransen som nå lyses ut på FOT-rutene, ligger det også en oppfordring om å fase inn null- og lavutslippsfly så snart det er teknisk mulig.
– Det er bra at man legger til rette for dette også i FOT-rutene. Nordland og Nord-Norge egner seg svært godt for å innføre el-fly. Nettopp fordi vi her snakker om korte flystrekninger, og som vil kunne fungere godt med mindre fly og høyere frekvens. FOT-rutene på kortbanenettet er på mange måter nordlendingenes T-bane, trikk og tog. Da er det avgjørende at man legger opp til en frekvens som dekker de reelle behovene som næringslivet og nordlendingene har i hverdagen, avslutter fylkesrådsleder i Nordland Elin Dahlseng Eide.