Reell streikefare i bussbransjen

passasjer

Mekling startet torsdag 5. mai kl. 10.00. Blir ikke partene enige er bussjåførene i streik fra lørdag morgen.

Yrkestrafikkforbundet representerer 6.000 av de i overkant av 12.000 organiserte bussjåførene som etter hvert kan omfattes av en streik. Resterende sjåfører er organisert i Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet. De fire forbundene forhandler samlet med NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden.

I første streikeuttak tas det ut 2362 bussjåfører og bybaneførere i Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ski, Nesodden, Moss, Halden, Kongsvinger, Flisa og hele Finnmark. Yrkestrafikkforbundet organiserer 1128 av disse.

Les også:  Revidert nasjonalbudsjett: Regjeringen bør satse mer på omstillingen av arbeidslivet

Dette er kravene
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger varsler en reell streikefare.

– Vi hadde en konstruktiv dialog under forhandlingene, men de vanskelige spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare. Viktige krav for oss er å få slutt på gratisarbeid, å få forskuttering av sykelønn og et lønnstillegg som gjør at vi nærmer oss industriarbeideren, uttaler Jæger.

Jæger utdyper noen av kravene i forhandlingene.

Les også:  – Sykepleie ser ut til å forbli kvinnedominert

– Om bussjåførene er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi krever også at sikkerhetssjekk av bussen skal være en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av tid til å gjennomføre denne før bussturen starter. Vi har en avtale om at bussjåfører og bybaneførere skal ha lønn mer på linje med industriarbeider. Vi må nærme oss lønnsnivået til industriarbeider i dette oppgjøret, avslutter Jæger.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.