Presentasjon av jubileumsboka og erfaringer fra den finske dereguleringen dannet opptakten til den politiske debatten på landsmøtet, der Ap, Sp, SV, og Rødt stilte seg samlet bak næringens ønske om å oppheve frislippet så langt som mulig etter et maktskifte fra høsten 2021.
De fire politikerne inviterte til enda tettere samarbeid med taxiforbundet, for å stille spørsmål til statsråden, og planlegge hvilke reparasjonstiltak som er mulige og ønskelige. De ønsker også å ta i bruk fylkeskommunene i et press for å hindre de verste utslagene av regjeringens politikk.
Leder i det finske taxiforbundet, Kai Andersson, sa at også de som stemte ja til avreguleringen, og mediene, har innsett at vedtaket ikke var heldig. En ny regjering arbeider med endringer, men står i fare for ikke å kunne gjøre annet enn mindre korreksjoner. Det er umulig å gå helt tilbake.
Det sies at skadefryd er den beste fryd, men jeg klarer ikke å glede meg over de feil som ble gjort, og som vi advarte mot, sa Andersson. – Vi hadde erfaringene og kunnskapen, men de hørte ikke på oss.
Øystein Langholm Hansen (Ap) sa at reparasjonsarbeidet må startes hvis dereguleringen trer i kraft fra neste sommer. Han roste det nære samarbeidet med forbundet, og NTs offensiv holding. – Næringen ute forbereder seg på lovendringen, men dere må ikke glemme å jobbe med det som kan endres etter stortingsvalget i 2021, sa han.
– Vi vet at vi ville beholde taksameter, taklampe, merking av bilene, mer uniformering. Så får sammen vi se hva som er mulig og ønskelig. – Det viktigste for oss er at dere holder kontakten, og gir oss innspill. Erfaringene fra Finland viser at vi ikke kan ha det slik som regjeringen legger opp til.
Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum trodde det kunne komme et nytt slag om avgiftspolitikken alt i høst, med forslag om å heve momsen fra 12 til 15 prosent. Han så et mønster i å fjerne refusjonsordningen og dereguleringen. – Siden alle skal kunne kjøre taxi, kan man ikke ha et eget avgiftsregime for en næring.
Momsøkningen på 50 prosent, fra 8 til 12 prosent, har gått under radaren. Summen av politikken blir så gæærn, samtidig som samferdselsministeren klager på for høye priser, sa Vedum. – Dere må holde høyt trykk og få tida til å gå fram til høsten 2021.
Vedum fortalte om sjåføren i Oslo Taxi, 42 år og småbarnsfar, som kjørte ham til hotellet på Fornebu. Han hadde tjent brutto 970 kroner siden kl 5 om morgenen, og vurderte å søke bostøtte for å få økonomien til å gå rundt.
– Det er ikke et slikt samfunn vi vil ha, sa Slagsvold Vedum.