Over hele Nordland står Circle K-stasjonene klare til å gjennomføre årets Rosa sløyfe-aksjon. I fjor samlet lokale stasjoner inn 234 000 kroner.
Oktober – for noen er denne måneden grå, kald og regntung. Hos andre er den morsom, engasjerende og ikke minst veldig rosa. Gjennom hele måneden skal hundrevis av Circle K-stasjoner samle inn penger til støtte for brystkreftsaken.
Hele 16 stasjoner i Nordland var med på Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. Circle K Fagernes-Narvik var den stasjonen som samlet inn mest i fylket. Her ble det reist 58 051 kroner til brystkreftsaken, den sjette høyeste summen i hele Norge. Deretter fulgte Circle K Korgen med 35 482 kroner, Circle K Mo i Rana med 25 240 kroner, Circle K Fauske med 23 775 kroner og Circle K Stokmarknes med 14 900 kroner til Rosa sløyfe.
– Vi er stolte og ydmyke over å samlet inn en slik sum til Rosa Sløye. Takket være kunders givervilje og dyktige medarbeidere endte vi opp som beste stasjonen i fylket. Det synes vi er veldig gøy og stor stas, sa Ernst Nilsen ved Circle K Fagernes-Narvik etter fjorårets aksjon.
– Gjennom de siste åtte årene har engasjerte medarbeidere og rause kunder sørget for å samle inn mer enn 30 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er noe som gjør meg utrolig stolt, sier Ann Helen Våge, kategori- og markedsdirektør i Circle K Norge.
I fjor donerte kunder ved 274 Circle K-stasjoner mer enn 4,1 millioner kroner til brystkreftsaken. Dette beløpet håper Circle K å slå i år.
– Naturligvis er alt i 2020 litt annerledes på grunn av pandemien, men nettopp derfor håper jeg vi klarer å mobilisere ekstra rundt Rosa sløyfe og virkelig gjøre dette til en minneverdig aksjon, både i Nordland og i resten av landet, sier hun.
Også i år ligger det an til å bli vennlig rivalisering mellom stasjonene om å finne på oppsiktsvekkende tiltak og samle inn til aksjonen. Tidligere år har oppfinnsomme stasjonsmedarbeidere pyntet arbeidsplassen sin med rosa bh-er, farget hår og skjegg rosa og arrangert egne Rosa sløyfe-dager med underholdning og aktiviteter for hele familien.
Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er persontilpasset behandling. Om lag én av tre brystkreftpasienter får senskader som følge av behandlingen. Mange av disse tilfellene kunne vært unngått dersom behandlingen var mer persontilpasset, ifølge Kreftforeningen.