NM i sunn mat: Vil gjøre Norge sunnere

grønnsaker

Konkurransene NM Sunn mat i farta og NM Sunn mat i kantina arrangeres for 2. gang og har som mål å bidra til å motivere kantiner og utsalgssteder som tilbyr “mat i farta” til å sette mer frukt, grønt, grovt og sjømat på menyen.

– Matomgivelsene våre har hatt en massiv utvikling de siste 50 årene noe som har resultert i at hele 7 av 10 nordmenn er overvektige (1), vi påvirkes til å ta dårlige valg overalt hvor vi går. Blant all bollelukten og fristende saftige burgere må sunne valg promoteres godt, og alternativene som tilbys må være innbydende og passe behovet til kunden der og da, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Les også:  Skyter opp nett-sattelitter med SpaceX

Målet om å øke forbruket av frukt, grønt, grovt og sjømat er en del av innsatsområde 4 under Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold og er i tråd med Helsedirektoratets kostholdsanbefalinger.

– Dessverre går forbruket i feil retning. I stedet for å se en økning i forbruket av frukt, grønt, grovt og sjømat blant forbrukerne ser vi en nedgang. Samarbeid er helt nødvendig for at dette skal kunne endres og alle som selger og serverer mat må bidra til at det skal være lett å ta gode valg. Målet med konkurransene er å være en positiv bidragsyter til at flere kantiner og serveringsteder får en driv til å gjøre enda mer for å selge og tilby mer av det sunne.

Les også:  Test: Disse kjøleboksene er best til bilferien

– For dem som selger “mat i farta” har vi fått flere signaler om at det å både inkludere grønt, grovt og sjømat i en og samme rett eller produkt kan være utfordrende. Vi mener det er fullt mulig å lage gode, fristende retter som inkluderer både grovt, grønt og blått, sier Sagen og forklarer at kjøpmennene og andre ansatte som arbeider på utsalgsstedene kanskje brenner inne med noen ideèr til produkter og retter som kunne oppfylt alle kriteriene og samtidig truffet kundens behov og ønsker.

Les også:  REMA 1000 har aldri solgt mer grillmat

– Målet med konkurransen i år vil derfor være å få frem de gode idéene. Kanskje ender det med produktutvikling eller at retten settes på menyen senere. I 2023 er det derfor de ansatte som skal sende inn forslag til retter som de tror passer godt til deres kundesegment og som ville solgt godt på sitt arbeidssted.

Sagen forteller at påmeldingsfristen for begge konkurransene er 25. august.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.