– Du sparer lite tid på forbikjøringer, men risikoen for ulykker øker, sier pressesjef i NAF, Ingunn Handagard. I 2022 omkom totalt 39 personer i møteulykker på norske veier.
Møteulykker var den ulykkestypen med høyest antall drepte i 2022. Totalt omkom 3 personer i møteulykker ved forbikjøring og 36 personer i andre møteulykker.
– Å bryte fartsgrensen ved forbikjøring er ikke lov. Det betyr at det er veldig få steder på tradisjonell to-feltsvei der man forsvarlig kan foreta en forbikjøring. NAFs råd er å tenke igjennom om en forbikjøring er verdt risikoen, sier Handagard.
Ifølge NAF er det ikke bare møtende trafikk man skal tenke på når man kjører forbi.
– Det kan være kryss og annen trafikk som kan komme inn på veien. Om du da ligger i motgående kjørefelt kan en ulykke fort oppstå. Du har heller ikke noen garanti for at bilisten du skal kjøre forbi har sett deg, sier Handagard.
Kjører du sakte, for eksempel med bobil eller campingvogn, bør du sjekke speilene jevnlig. Dersom du ser at det begynner å danne seg en rekke med biler bak, råder NAF til finne et sted å slippe andre trafikanter forbi.
– Stopp og slipp annen trafikk forbi. Da øker du trafikksikkerheten og bedrer fremkommeligheten for andre trafikanter. Kanskje kan det at du stopper være akkurat det som hindrer nok en tragisk møteulykke fra å skje, sier Handagard.
NAF anbefaler sommerbilistene til å ta det med ro og tenke samarbeid i trafikken i sommer. Sommerens bilferie er ikke tiden til å bli utålmodig og stresse i trafikken.
– Veiene er ikke noen arena for å tenke på seg selv. Det er en arena for samarbeid. Trafikksikkerheten øker dersom vi tar hensyn til hverandre. Samtidig kommer vi alle raskere frem. Det handler om å gi andre trafikanter plass, slippe inn og slippe forbi dersom man av en eller annen grunn kjører på en måte som gjør at hastigheten er lavere enn øvrig trafikk, avslutter NAFs pressesjef.