Julegensere med aktuelle og humoristiske motiv av blant annet Donald Trump og Joe Exotic gjør deg til midtpunktet på årets julefester. Det norske selskapet Krismis har lansert spesialnettbutikken julegenser.no, og satser på julegensere med en vri.
Julegensertrenden har eksplodert de siste årene, også i Norge. Det selges allerede tusenvis av julegensere hvert år, men trenden antas å fortsette å vokse i årene som kommer.
Bare i desember 2019 ble det gjort over hundre tusen søk på Google etter julegenser. I dag får du kjøpt stygge og fine julegensere i en lang rekke butikker og i alle prisklasser. Det norske selskapet Krismis, med nettbutikken julegenser.no ønsker imidlertid å tilføre noe nytt.
– Vi har tro på å tilby julegensere som gjenspeiler tiden vi lever i. Det er nok av glorete gensere med julemotiv, men nå kommer altså julegenserne som kommenterer samtiden. Vi forsøker å ta tak i noe av det som har fått mest oppmerksomhet det siste året, og pakke det inn i en julekontekst. I år endte vi derfor opp med Donald Trump og Joe Exotic fra TV-serien Tiger King, sier daglig leder i Krismis, Khurram Ali.
Allsidig bruk
Julegensertrenden stammer som mange andre trender fra USA, og oppstod på 1980-tallet. «Ugly Christmas sweater» – trenden har siden spredt seg til store deler av verden og blitt et humoristisk men viktig innslag for svært mange i førjuls- og juletiden.
Julegenseren brukes i dag i veldig mange ulike sammenhenger. Noen arrangerer egne julegenserfester, virksomheter arrangerer egne julegenserdager for ansatte og mange bruker også julegenseren når de går i vanlige juleselskaper.
– Julegenseren er et veldig trygt valg i juletiden. Dersom du ikke vet hva du skal ha på deg i et selskap, kan du alltid ta på deg en julegenser. Uansett hva slags selskap det er vil du bli både akseptert og lagt merke til, sier han.
Julegensere for alle
Både norske og internasjonale kjendiser har omfavnet julegenserne. Julegenseren er også et plagg for alle samfunnslag og mennesker.
– Det er kanskje noe av det fineste med julegenseren, og noe av grunnen til den store suksess. Den bringer folk sammen, og skaper ingen skiller mellom folk. Det er på mange måter den mest demokratiske moten som finnes, sier han.
Satser internasjonalt
Det nye norske selskapet Krismis, med nettbutikken julegenser.no har store ambisjoner. I første omgang etablerer de seg i Norge og Norden, men de ser et stort potensial også utenfor Norden.
– Vi ser at julegensertrenden stort sett er lik i mye av Europa, og stadig voksende. Det er små kulturelle forskjeller, noe som gjør at vi har ambisjoner om å etablere oss og vokse i flere markeder. Selv om det er stor konkurranse har vi tro på at vi med vår tilnærming kan tilføre noe nytt med vår tilnærming, avslutter Ali.