Denne uken lanserer Bedriftsforbundet nettsiden dinbedrift.no som skal sette norske småbedrifter i fokus. Her vil man finne relevante nyheter, gode råd fra eksperter og praktisk informasjon som gjør det lettere og ikke minst morsommere å drive bedrift i Norge.
Som småbedriftseier er det mye man skal ha kontroll på, og tiden strekker sjelden til. Vi i Bedriftsforbundet har en ambisjon om å lette litt på den byrden. Derfor lanserer vi nå nettsiden dinbedrift.no hvor vi samler mye av den informasjonen man trenger for å drive bedrift i Norge. Her vil man få alt fra aktuelle nyheter og nyttige linker til dokumentmaler og juridisk bistand.
– I likhet med våre medlemmer er vi i Bedriftsforbundet vant til å gå egne veier. Vi har lenge etterlyst en nettside som virkelig tar hverdagsnæringslivets behov på alvor. Vi ble lei av å vente og bestemte oss for å gjøre noe med det selv, sier Bedriftsforbundets administrerende direktør Olaf Thommessen.
Nedprioritert
Ni av ti norske bedrifter har under ti ansatte. De er frisøren på hjørnet, det lokale bilverkstedet eller håndverkeren du ringer når du skal pusse opp. Vi kaller dem hverdagsnæringslivet og de står for nesten halvparten av verdiskapningen her i landet.
Likevel er det de aller største bedriftene som får mest oppmerksomhet i mediene. Samtidig opplever mange av landets 200.000 små- og mellomstore bedrifter at de blir nedprioritert. Med lanseringen av nettsiden dinbedrift.no ønsker Bedriftsforbundet å gjøre noe med dette.
– Vi starter i det små, men med relevante nyheter, fremoverlente debattinnlegg, praktisk informasjon og nyttige ressurser, tror vi at dinbedrift.no kan bidra til å plassere hverdagsnæringslivet midt i rampelyset der det hører hjemme, sier kommunikasjonssjef Joachim Dagenborg, som også har det redaksjonelle ansvaret for nettsiden.
Viktig gruppe
Bedriftsforbundet er den eneste norske arbeidsgiverorganisasjonen som kun ivaretar de små og mellomstore bedriftenes interesser. Det er et samfunnsoppdraget forplikter, mener Dagenborg.
– Med nærmere 5000 medlemsbedrifter er vi i en unik posisjon til å danne oss et bilde av utfordringene denne viktige gruppen møter til daglig. Vi tar den posisjonen på alvor og håper vi treffer så mange som mulig på dinbedrift.no, sier han.