Circle K-stasjoner i Nordland har samlet inn 1,5 millioner kroner: Nå blir det Rosa sløyfe-jubileum

circle-k

I oktober aksjonerer Circle K-stasjoner i Nordland for Rosa sløyfe for 10. år på rad. Hittil har de samlet inn omtrent 1,5 millioner kroner til kreftsaken. 

– Jeg er utrolig stolt av alle de fantastiske medarbeiderne som står på for aksjonen ute på stasjonene i Nordland. Alle stasjonskundene som har bidratt fortjener også en stor takk. Nå gleder vi oss til å gå i gang med vår 10. Rosa sløyfe-aksjon i Nordland, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

I fjor var det Circle K Fauske som samlet inn mest til aksjonen i området, hele 19 475 kroner. Stasjonssjefen Tove-Kristin Eliassen håper å toppe dette beløpet i 2021.

– Dette er en veldig viktig sak, både for oss og kundene våre. Brystkreft rammer mange, og de innsamlede midlene går til viktig forskning, sier hun.

Eliassen forteller at Fauske-stasjonen er pyntet med rosa BH-er i vaskehallen samt masse rosa kampanjeeffekter i butikken.

Les også:  Krever helsehjelp til barnevernsofre

– Vi skal stå på for Rosa sløyfe gjennom hele måneden. Forhåpentligvis blir vi best i Nordland i år også.

I fjor samlet stasjonene i Nordland inn 140 000 kroner til Rosa sløyfe. Siden 2013, som er så langt tilbake det er mulig å måle lokale bidrag, har stasjoner i Nordland samlet inn nesten 1,5 millioner kroner.

I år skal mer enn 250 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør være med på aksjonen. De skal samle inn penger til brystkreftsaken gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

På enkelte stasjoner er det blitt årlig tradisjon med karnevalstemning gjennom hele oktober. Noen stasjonsmedarbeidere farger hår og skjegg rosa. Stasjonene bader i rosa lys og pyntes med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Enkelte stasjoner pleier også å avholde alt fra konkurranser og auksjoner til langløp og borgertog for å samle inn penger til brystkreftsaken.

Les også:  Vil ha turistskatt i Lofoten

Circle K Norge er én av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.

– Da vi kontaktet Circle K for 10 år siden, håpet vi å gjøre Rosa sløyfe-aksjonen bedre kjent blant menn. I dag sier så mange som 92 prosent av alle menn at de vet hva Rosa sløyfe-aksjonen er. Circle K har klart å skape synlighet mer enn noen annen samarbeidspartner, og har i flere år vært den sponsoren som har samlet inn mest, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er opptatt av å rose stasjonsmedarbeiderne for den innsatsen de legger ned hvert år.

– Gjennom all slags kreative og sprelske påfunn, som rosa bilvask, rosa BH-er og ansatte med rosa hår og skjegg, er de med på å bevisstgjøre dem som ferdes langs norske oktoberveier om viktigheten av å følge med på forandringer i brystet. Deres engasjement er med på å redde liv, sier hun.

Les også:  Rødt kjemper for Skjoma i Narvik

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er tidlig oppdagelse. Gjennom å undersøke sine egne bryster jevnlig, kan brystkreft oppdages tidligere. Da øker sjansen for å overleve. I fjor gikk antall oppdagede brystkrefttilfeller kraftig tilbake. Dette bekymrer Ellen Harris Utne.

– Det er ingen grunn til å tro at færre utvikler brystkreft. I fjor stoppet mammografiscreeningen opp i flere måneder på grunn av koronapandemien. Vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose framover. Dette er svært alvorlig når vi vet at jo tidligere brystkreft oppdages, desto bedre blir prognosen og mer skånsom blir behandlingen, sier Utne.

På innsamlingstoppen i Nordland i 2020:

1. Circle K Fauske

2. Circle K Hunstad

3. Circle K E6 Narvik

4. Circle K Olav V’s gate

5. Circle K Mo i Rana

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.