Bileierne står fritt til å velge bilglassverksted

Autobransjens Leverandørforening

Både EU og Konkurransetilsynet er krystallklar på at bileieren selv står fritt i å velge hvor man vil få utbedret en frontruteskade. Det skal ikke gå utover forhandlerens garantiordning så lenge man oppsøker et autorisert verksted, og utbedringen skjer i henhold til bilfabrikkens spesifikasjoner.


Det sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening. Han kjenner til eksempler hvor merkeverksteder forsøker å argumentere for at garantien kun gjelder hvis skader blir utbedret hos et merkeverksted. Mange bileiere opplever rett og slett at de ikke har reelle valgmuligheter.

– Men det blir sjeldnere og sjeldnere. Jeg bruker å sende over Konkurransetilsynets rapport hvis det dukker opp slike hendelser, og da avsluttes saken ganske raskt. Det blåste som verst for 10-15 år siden, og da måtte importørene endre instruksjonsbøkene for enkelte modeller, sier Hansen.

Kan gi inntektstap
For glassmestere med bilglassavdeling eller rene bilglasselskaper er det irriterende og gir et inntektstap hvis merkeforhandleren fortsatt feilinformerer om dette. En bileier blir naturlig nok usikker, og ønsker selvsagt ikke å komme i vanskeligheter i forhold til garantibestemmelsene.

Ekstra uforståelig blir det når glassprodusenter som AGC Automotive, Pilkington, St.Gobain Securit, Fuyao Corporation både produserer direkte til bilfabrikkanter verden over og til frittstående glassmestere med bilglassavdeling. Dermed faller argumentet om at merkeverkstedenes egne produkter er bedre enn andres på steingrunn.

Klare retningslinjer
I Konkurransetilsynets rapport om bilgaranti heter det:

«Ved reparasjoner og vedlikehold som bileieren selv betaler for trenger ikke bileier å bruke bilprodusentens autoriserte merkeverksted eller bilprodusentenes reservedeler for at garantien skal gjelde. Vilkår i bilgarantier kan feilaktig gi inntrykk av det er tilfelle. Konkurransereglene er imidlertid til hinder for at bilprodusenten/importøren stiller garantivilkår som fratar bileieren denne retten til å velge verksted og reservedeler når han selv betaler».

Les også:  L.O.L. Surprise-dukker under mange juletrær i år

En av årsakene til at rapporten ble utferdiget var at Konkurransetilsynet ønsket å gjøre forbrukerne trygge på valgmuligheten, og ikke minst fremme konkurransen i markedet. Forutsetningen er at uavhengige verksted kan tilby likeverdige tjenester som merkeverkstedene, har samme tilgang til nødvendig bilteknisk informasjon for reparasjoner og vedlikehold, og har tilgang på nødvendige reservedeler.

Bilimportører eller forhandlere kan ikke nekte uavhengige verksteder tilgang til nødvendig teknisk informasjon for reparasjon og vedlikehold og tilgang til bilprodusentenes egne reservedeler.

Et annet sted i rapporten slår konkurransetilsynet fast at bileieren står fritt til å velge andre verksteder enn merkeverkstedene:

«Bileier har en reell valgmulighet. Selv om garantivilkår er uklare og gir inntrykk av at du må bruke merkeverksted, skal du likevel kunne bruke andre verksteder».

– Bruker de beste
Også forsikringsbransjen forholder seg til Konkurransetilsynets bestemmelser. De ønsker å bruke de beste verkstedene til å utbedre skader eller skifte ruter, uavhengig om det er et autorisert frittstående verkested eller et merkeverksted.

– Vi bruker nærmeste autoriserte verkested vi har avtaler med uavhengig av bilmerke. Når det gjelder glass bruker vi bilglasselskaper. Glasset er det samme uansett, og de vi anvender har veltrimmede opplegg rundt ruteskift og vi foretrekker at kundene benytter dem, sier Bjørn Ove Slind, daglig leder ved Gjensidige Stjørdal Forsikring.

Les også:  Jacob Schram ny sjef i Norwegian: Oppkjøpsrush hos Nordnet

Strengere krav
Tidligere var en frontrute en frontrute. Den tiden er forbi. I dag kan en frontrute inneholde både sensorer, laser og kamera. Fremtidens glassleverandører til bilparken i Norge vil bli utfordret. Stadig nytt og spesialisert diagnoseverktøy vil koste mye penger, og det vil bli mer krevende å holde seg oppdatert på alle bilmerker og modeller.

– Jeg tror vi vil se en endring i bransjen mot en mer spesialisering der man dyrker og utvikler en spisskompetanse på det man skal være god på. Det blir det samme som med advokater. Noen er gode på skilsmisser og krangling, andre på skatt og andre igjen på mord. Glasskjedene tar dette på alvor, og det finnes mye god kompetanse blant de ansatte. Dessuten blir opplæring av medarbeiderne alfa omega i fremtiden. En bileier som vil skifte en frontrute må føle seg trygg, sier Hansen.

Bruker milliarder
Glass blir et stadig viktigere og bærende element i et karosseri. I tillegg inneholder frontruta mer og mer teknologi. Her må alt klaffe ved et ruteskift. Hansen kommer med et par eksempel på hva han mener.

– Hvis assistenten som holder bilen midt i veibanen blir kalibrert noen millimeter feil, vil det utgjøre mange meter på veien. For en glasspesialist blir det ekstremt viktig at dette blir ivaretatt. Et annet eksempel er hvis frontruta ikke er limt inn riktig. Da vil ikke airbagen på høyre side virke, fordi den bruker frontruta som støttepilar. Alt må skje etter bilfabrikkens spesifikasjoner, sier han.

Les også:  Obs BYGG har solgt 100.000 røykvarslere i år

Hansen maner bransjen til å ta fremtidens krav på alvor, og være forberedt på utviklingen som kommer til å skje.

– En bilprodusent bruker milliarder på å utvikle en bilmodell, og det er bakgrunnen for at de har en liste med spesifikasjoner verkstedene må følge. Man kan ikke overprøve dette, eller forsøke seg på noen fikse løsninger. Bilverksteder og bilglassbedrifter må følge med i timene i årene fremover, og krav til kompetanse og til utstyr er nøkkelord i den sammenhengen, sier Hansen.

Jobber med ny forskrift
For at bliglassbedrifter skal kunne utføre jobbene er de helt avhengige av informasjon om bilen og de spesifikasjoner som står i kravlisten.

– Vi jobber nå med en oppgradering av en ny forskrift som skal komme i september 2020. Vi ønsker at informasjonen om kjøretøyene skal bli mer felleseie, og ønsker felles dataservere som gir bedre tilganger til delekataloger for bilen og mer informasjon. Det vil bety at frittstående verksteder får større tilgang til bilens informasjon, og ikke mindre som vi tidligere kunne frykte, sier Hansen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.